En bolle for stemmen din?

– Vil du ha en brosjyre fra Venstre?
– Nei, men jeg vil gjerne ha en bolle.

De siste ukene har vi tatt over Markens. Med gassballonger, rosinboller og kenyanske roser jager vi nedover byens paradegate, mens dere etter beste evne skvetter unna og kjører slalåm mellom trykte lovnader og storkjefta politikere. Partifolket på jakt etter stemmen din! Trøtte i trynet og stive i smilet etter å ha stått der en måned i strekk. Vi har strøket deg med hårene, snudd kappa etter vinden, banka på døra di og lagt ut åten. Men biter du egentlig på? For det er vel neppe bollene, rosene eller resten av staffasjen som avgjør valget for deg. Da må det vel være det vi sier som får dere opp av sofaen. Når vi sier at valget er et valg mellom velferd for alle eller skattekutt til de rike. Eller et valg mellom Taxi-Jens og Jern-Erna. Et valg mellom rødt og blått. Mellom dagens elendighet og fremtidens gullalder. Alt er galt nå, og verre skal det bli! Rosenrødt i dag – andre boller i morgen! Ikke det heller, nei. Kanskje undervurderer vi deg når vi spytter ut rosinboller, røde roser og forenkla sannheter som om vi skulle være levende mitraljøser?

Det er en mulighet for at jeg overdriver en bollesmule eller to. Vi snakker også om politiske saker, om hva vi vil gjøre den neste fireårsperioden, og om det som skal skje de neste førti og hundre årene. Men det har vært noe litt for enkelt og tidvis fordummende over årets valgkamp. Verbale nevekamper mellom Erna og Jens har vært dominert av påstander om hvor galt alt med dagens regjering er, og ikke minst hvordan landet vil gå til grunne med en ny regjering. Og elendighetstevlingen flankeres av den maktpolitiske stolleken: hvem-vil-danse-med-hvem-etter-valget. Ingen partier finner den perfekte dansepartneren, og når vi etter valget blir kalt ut på parketten, så er det sammen med den partneren som tråkker oss minst på tærne. Noen har allerede fylt opp ballkortet – mens andre har måttet tåle et bittert avslag. Og oppi alt dette ber vi deg altså ta et valg om hvilket parti du er mest enig med!

Bruk de siste dagene godt. Ta deg en tur opp og ned Markens på lørdag. Gå fra telt til telt, takk nei til bollene og ballongene og spør oss heller hva vi vil prioritere. Ikke godta det om vi snur kappa etter vinden og svarer at vi byr på alt du måtte ønske deg av gull og mørkegrønne skoger. Tving oss til å fortelle deg hva vi mener er det viktigste. Be oss prioritere! Av meg vil du få som svar at det viktigste er å sørge for å gjøre noe med miljø- og klimautfordringene, og å sørge for en god offentlig skole med flere flinke lærere som har tid til å være lærere. Om du spør meg hvem jeg tror vinner stolleken etter valget, vil jeg si at meningsmålingene levner liten tvil om at det blir et regjeringsskifte. Dagens rødgrønne regjering skal trolig takke for seg, og en ny regjering skal ta over kontorene etter 9. september. Men hva slags regjering vi får, det er det velgerne som avgjør. Skal du stemme på et av de borgerlige partiene, er ditt valg med på å avgjøre om en ny regjering har tyngdepunktet i et grønt og liberalt sentrum – eller på den mørkeblå høyresiden. Så kommer jeg sikkert til å si at et stort Venstre er den beste garantien for ei regjering som tar klimautfordringene på alvor, satser på læreren, sier nei til karakterer i barneskolen og beholder fedrepermisjonen.

Lørdag skal jeg stille på stand med boller og ballonger, men jeg håper du heller vil ha ei brosjyre. Vi sees på Markens til helga!

Eva Kvelland
Venstrepolitiker

(Artikkelen stod på trykk i Kristiansand Avis 5.9.13)

1 kommentar

Filed under Diverse

One response to “En bolle for stemmen din?

  1. Terje Torgersen

    Ennå ett år igjen til valget i 2017!
    Velgerne har fortsatt tid til å ombestemme seg!
    Jeg er VELGER, ikke POLITIKER!(men jeg kan komme mine meninger!)
    (Som jeg holder for meg selv!!(foreløpig!!))

Legg igjen en kommentar

