Nyfrelst busstur

Både Fædrelandsvennen (#ABO) og NRK Sørlandet har laget sak om nyfrelste ungdommer som har kjøpt reklameplass på bakpartiet til Nettbuss. Reaksjonene er åpenbart varierte, og både artiklene og kommentarfeltene representerer alt fra glede og likegyldighet, til forbannelse. Jeg forstår ikke hva som er den store saken. Jeg forstår ikke hva som skal være forskjellen på denne reklamen og annen reklame for lovlige produkter. I valgkampen i fjor kjørte bussene rundt med politiske partier på bakluka, og resten av året dekoreres bussene med reklame for mat, trening, busser, klær og hva-det-måtte-være. Og nå er det altså kristne ungdom. Forskjellen er kanskje at dette provoserer oss? Tenke seg til.

En reklame kunne neppe påvirket meg mindre enn en reklame for nyfrelste, hasjfrie, relasjonsreparerte, kjærlighetsglade kristne. Jeg tror ikke på Jesus, jeg er ikke kristen og jeg er nok mer interessert i ny vin enn i ny frelse. Men det betyr ikke at jeg synes det er forkastelig å reklamere for religion, eller blir forbanna på Nettbuss for å slippe til nyfrelste bysbarn. Så lenge baksiden av bussene er åpnet for kommersiell reklame, ser jeg ikke den store forskjellen på reklame for en matvarekjede, et politisk parti eller nyfrelste vitnesbyrd. Så lenge de betaler, følger reglene til tilbyderne og holder seg innenfor norsk lovgivning: Værsågod!

Dersom problemet kun er at det provoserer oss, så er det i realiteten ikke et problem. Tvert imot!

Legg igjen en kommentar

Filed under Diverse, Kristiansand

Legg igjen en kommentar

