Ta skolen på alvor

Lite er viktigere enn kvaliteten i den norske skolen, og en av samfunnets aller viktigste oppgaver er å gi barn utdannelse som setter dem i stand til å bli kunnskapsrike og selvstendige borgere. Den siste tiden har det vært stort fokus på skolen i Kristiansand. Det i seg selv er bra, men det er ikke bra når det skjer etter innfallsmetoden og med en særdeles blankpussa politisk mynt. Hittil i 2012 har vi dessverre hatt mye av det siste. Det er ikke å ta skolen på alvor.

I mai erklærte gruppelederne til Høyre og Frp, Hans Otto Lund og Tor Utsogn, at skolen i Kristiansand i for stor grad er en sosial koseskole. Konklusjonen trakk de på bakgrunn av en presentasjon av en rapport om støttetjenestene i oppvekstsektoren. Jeg tror dessverre ikke herrene Utsogn og Lund har lest rapporten, for å trekke en slik konklusjon ut fra den, krever mye fri fantasi. Å mene noe om skolen ut fra innfallsmetoden er en risikosport. Denne gangen trampa de to ut i det med begge bena, og blottet både manglende kunnskap og manglende respekt overfor lærerne. Neste gang Utsogn og Lund blir fristet til å skyte fra hofta, vil jeg anbefale dem å konferere med sine egne medlemmer i oppvekststyret først. Da unngår de kanskje å bæsje på leggen. Også Fædrelandsvennen på lederplass karakteriserte utspillet som useriøst. De har kanskje lest rapporten?

En liten andel av de totale overføringene fra kommunen til skolene i Kristiansand skjer etter såkalte sosioøkonomiske kriterier. Det gjør at noen skoler får mer enn andre, fordi de antas å ha noen gitte utfordringer ut fra den delen av kommunen de er lokalisert i. Forskningen sier tydelig at det er en sammenheng mellom sosioøkonomiske forhold og det faglige resultatet. Det samme sier en revisjonsrapport fra Kristiansand tilbake i 2010. I Fædrelandsvennen i forrige uke meldte ett av Høyres tre medlemmer i oppvekststyret, Gordon Fuglestad, at han bestrider både forskning og virkeligheten i revisjonsrapporten. Sånn helt uten videre – kun ut fra opplysningen om at én skole får mer enn en annen. Vi som politikere må også basere våre meninger på kunnskap, og slike utspill er fordummende i en sak som er langt mer kompleks enn en enkel overskrift i lokalavisen. Det kan godt være at kart og terreng ikke stemmer, og at systemet må justeres, men utspill om at hele ordningen må fjernes, er intet annet enn en forenkling av virkeligheten. Til det er skolepolitikken for viktig, og jeg er glad for at Slettheia-rektor, Inger Berit Mjølund, bidrar med litt kunnskap i denne debatten, da hun i Fædrelandsvennen blant annet sier: «– Skolen her på Slettheia er verken bedre eller dårligere enn Fagerholt, men hverdagen er annerledes«.

Jeg har stor respekt for læreryrket, og jeg tror at læreren vet bedre hvordan han skal utøve sin gjerning, enn det jeg som politiker vet. Derfor forsøker jeg å lytte og lese jeg før jeg uttaler meg om innholdet i skolen. Jeg tror også at jeg lettere kan ta stilling til en sak om jeg kombinerer min politiske vindretning med kunnskap – heller en enkle overskrifter og løsninger med ideologiske skylapper. Oppvekstsektoren i Kristiansand har hatt, har og vil i årene som kommer ha det tøft økonomisk. Vi som politikere må bruke tid og fokus på å sørge for at mer ressurser løftes inn i klasserommet og gir skoleledelsen og lærerne gode vilkår for å kunne gi elevene et tilbud med høy kvalitet. Situasjonen i dag er at innsparingskravene går ut over kvaliteten. Det kan vi ikke leve med.

Jeg håper Høyre og Frp vil bruke energien på det, heller enn på kunnskapsløse og enkle utspill. Det er dere, sammen med KrF og PP,  som i inneværende bystyreperiode har budsjettflertallet i kommunen. Jeg tror skolene heller vil ha økte rammer for å få hodet over vannet, enn tabloide utspill etter innfallsmetoden. Dere kan jo spørre dem. Det er å ta skolen på alvor.

Legg igjen en kommentar

Filed under Kristiansand, Skole og utdanning

Legg igjen en kommentar

