Smålig av Israel-venner

Skjermbilde: http://www.fvn.no

I dag arrangeres den årlige TV-aksjonen i regi av NRK. Den startet for første gang i 1974 og er Norges mest kjente innsamlingsaksjon. Jeg tror at de fleste i Norge – over en viss alder – har et forhold til aksjonen og har som utgangspunkt at den gir vi til som en årlig nasjonal dugnad. Årets TV-aksjonen samler inn penger til Norsk Folkehjelps arbeid med å fjerne miner og klasebomber. Jeg tror ikke det er noen som mener at formålet i seg selv er kontroversielt, men noen mener åpenbart at vi bør boikotte årets innsamling fordi pengene går til en sosialistisk organisasjon som angivelig skal være antisemittisk med en sterk slagside til Israel. Jeg skal ikke ta stilling til om de har rett i sin beskrivelse av Norsk Folkehjelp eller ikke, men av den grunn å boikotte aksjonen, er i nærheten av pinlig og smålig. Dette er en årlig nasjonal dugnad der formålet  er viktigere enn den organisasjonen som får pengene. Skal vi synke så dypt at vi politiserer hjelpearbeid på denne måten? Skal jeg la være å gi når kristne organisasjoner er mottaker – kun fordi de har et annet religiøst grunnsyn enn meg selv? Skal jeg boikotte hjelpeorganisasjoner som har et annet syn på homofile enn meg selv?

Å bruke TV-aksjonen til en politisk markering slik Israel-venner her gjør, er langt under deres verdighet! Dere har 364 andre dager i året til å ikke gi penger til Norsk Folkehjelp. Jeg høres nesten ut som en sosialdemokrat når jeg sier at dette er en nasjonal fellesskapsdugnad, men i dag betyr akkurat det fint lite for meg.

4 kommentarer

Filed under Sosialt ansvar og velferd, Verden

4 responses to “Smålig av Israel-venner

  1. A Arntsen

    Hun sier det er smålig! Det er enda mer smålig av SV å nekte å spise appelsiner fra Israel. Det er latterlig og barnslig, men SV i et nøtteskall.

  2. kjell Olesson

    var det smålig av sv og kaste ut jaffa appelsiner fra hotellet de var samlet til konferanse? Eller nekte noen unger å be bordbønn? Jødehaterne har ikke min sympati

  3. A Arntsen

    Spanderer heller en saftig og god Jaffa appelsin til hver av SV’s sine stortings representanter. Håper for øvrig de (SV) snart er ute av tinget. Gi heller dine bidrag til Israel vennlig organisasjoner, noe det heldigvis enda er mange av!!!

  4. Jdiva

    Er vel greit å ikke gi penger til organisasjoner man liker. Ser ikke problemet. husker mange boikottet Frelsesarmeen fordi de tillot homofile praktiskerende å bli ledere.

Legg igjen en kommentar

