Innlegg: Nedlatende holdning

Ref. innlegg signert Steinar B. Andersen,
Fædrelandsvennen, 28. september

Politisk deltakelse er dessverre en knapp ressurs, og forsøk på å kneble engasjement skal ikke få stå uimotsagt. Da Frp-politiker Steinar Bergstøl Andersen leste Fædrelandsvennens artikkel om kunstneren Cecilie Nissen og dirigenten Rolf Gupta – som begge nå er vararepresentanter til bystyret for Venstre – var hans første tanke at disse menneskene kom til å bli dyre for kommunen. Min første tanke var at de kom til å bli verdifulle for kommunen. Andersen mer enn antyder at kulturarbeidernes inntreden på den politiske arena har som formål å gi institusjonene de representerer økonomiske fordeler. Hva slags tillit har du egentlig til det politiske systemet og til politikerne, Andersen? Når noen ønsker å engasjere seg, så nekter jeg å tro at det er fordi de skal melke til egen smørproduksjon. Et slikt syn på andre menneskers motiver har jeg ikke, og jeg tror faktisk ikke at noen av dine partikollegaer heller har det.

Jeg vet ikke om Andersen er redd for kunnskapen til Nissen og Gupta, men denne byen mangler markante kulturpolitikere. At mennesker med kunnskap om og interesse for kunst og kultur vil engasjere seg – uavhengig av parti – bør møtes med applaus, ikke med antydninger om egeninteresse, bukker og havresekker. Vi vet at et kommunestyre aldri vil være hundre prosent representativt for befolkningen, men vi utestenger likevel ikke spesielle grupper fra å delta. Det er det som kalles demokrati. Ta gjerne et grunnkurs! Kunst- og kulturarbeidere har i liten grad vært representert i politikken, og når noen nå vil være med, så stenger vi ikke døra fordi kommunen driver med kulturpolitikk. Hva så med sykepleiere i helse- og sosialstyret? Hva med lærere i oppvekststyret? Hva med næringslivsfolk i byutviklingsstyret? Jeg vet ikke hva ditt daglige virke er, Steinar – men jeg er mer enn sikker på at både du, jeg og mange andre ville møtt oss selv kraftig i døra om vi sa at ingen bukker skal være i nærheten av havresekken i norsk politikk.

– Å være kulturarbeider er ikke diskvalifiserende for politisk engasjement.

Steinar Bergstøl Andersen synes det er urovekkende å se hvor mange kulturformål som får økonomisk støtte. Jeg for min del synes det er betryggende at nevnte politiker ikke er medlem av Kristiansand kulturstyre. Om han har et anstrengt forhold til Venstre, så får det være, men ikke bruk det til å kneble og snakke nedlatende om mennesker som vil engasjere seg i politikken.

Eva Kvelland
Påtroppende bystyremedlem for Venstre

(Leserinnlegget stod på trykk i Fædrelandsvennen, 30.09.11 og Kristiansand Avis, 06.10.11)

Legg igjen en kommentar

Filed under Demokrati, Kristiansand, Valg 2011

Legg igjen en kommentar

