Alle gode ting er fire!


Jeg trengte å få igjen pusten. Luft i lungene og farge i dvaske kinn. Sove av meg blå hengefolder og rødkanta glugger. Hente meg inn litt etter valgkampen, valgdagen og valgresultatet. Men nå er jeg her! Tilbake med nok en ny tittel: bystyremedlem i Kristiansand. Folkevalgt for fjerde gang. De tre første gangene i Mandal (1999, 2003, 2007) og nå altså i Kristiansand (2011). Det jeg trodde jeg var ferdig med da jeg flyttet fra fødebyen i januar 2010, er jeg nå mer enn klar for å fortsette med. Merkelig hvordan ting kan endre seg på så kort tid. Hvordan en berlinmur av motstand kan ende med full propell. Merkelig hvor klar jeg er for fire nye år!

Jeg tror aldri jeg har følt på et slikt forventningspress som jeg gjør nå. Jeg fikk relativt mange personstemmer – både fra Venstres egne velgere og i form av slengere på andre partilister. Det betyr forhåpentligvis at mange mener jeg fortjener plassen – men også at de har noen forventninger til at jeg skal levere. Jeg skaffer meg selv ekstra fallhøyde hele tiden. Jeg trenger det for å prestere maksimalt. Det betyr at et fall ville gitt stoltheten en knekk, men det betyr også at jeg yter mer og leverer bedre. Selv om jeg har vært politiker i snart femten år, vil jeg de neste fire årene leve med høyere fallhøyde og større forventningspress enn noen gang tidligere. For meg hører det egentlig hjemme på plussiden, men det er også veldig krevende. Jeg er heldigvis klar. Klar for å stå på på kanten – uten å falle.

Tusen takk til alle som har hjulpet meg frem. Takk til alle som har gitt Venstre en stemme og til alle som har gitt meg en personstemme. Takk til alle mine små hjelpere – og til alle mine fantastiske partivenner. Og til alle som har forståelse for at når jeg er i valgkampmodus, så er jeg ganske udugelig til alt annet. Jeg er egentlig ikke vant til å ha venner som forholder seg til politikerdelen av meg. Som kommenterer det når jeg er i media – enten det stormer eller flyter fint – og som gratulerer med gode valg og spanderer et glass når sperregrensa truer. Det har jeg fått etter at jeg flyttet til Kristiansand. Det betyr mye for meg.

Jeg skal skrive noen flere bloggposter fremover – som oppsummerer og setter punktum for valget 2011. Men jeg skal bruke god tid på dem. Spesielt kommer det en om hvordan jeg har brukt sosiale medier i valgkampen, og hvordan jeg vil bruke det fremover. Strategien min der har endret seg ganske mye de siste ukene, og jeg skal jobbe med meg selv for å få en bevisst og nyttig bruk de neste fire årene.

Takk igjen til alle som har fulgt med meg i valgkampen og til alle som gitt meg en plass i Kristiansand bystyre.
Jeg håper jeg leverer.

1 kommentar

Filed under Valg 2011

One response to “Alle gode ting er fire!

  1. Lykke til Eva, vi vet du vil levere for velgerne og for Venstre:)

Legg igjen en kommentar

