Kronikk: Det vanskelige valget


Det er krevende å være politiker, men det er om mulig mer krevende å være velger. Årets valgkamp har tidvis tendert til å være kjedelig og tannløs. Den har hatt noe skikkelig over seg, men likevel ikke gitt svar på de viktigste spørsmålene. De grusomme terrorhandlingene tidligere i sommer, satte sitt preg på valgkampen – både på innholdet og på formen. Kanskje har vi fått en mindre skitten og konfronterende valgkamp, og kanskje har rikspolitikerne holdt seg litt mer unna lokalpolitikken. Likevel gjør det neppe valget 12. september noe enklere. Valgkampen i Kristiansand har i stor grad vært preget av lokale saker. Det er bra. Men den har samtidig vært preget av litt små og – i det store bildet – litt uviktige saker. Det er ikke like bra. Fraværet av de store visjonene for fremtidens Kristiansand, gjør at forskjellene mellom partiene blir målt på enkeltsaker. Det føles litt smått. Når vi går til valglokalet på mandag, handler det vanskelige valget om å finne det partiet som vil noe mer – i et politisk landskap som utad krangler om ordførerkjedet og skjenketider. Jeg finner det hos Venstre. Andre finner det hos Ap, KrF, Frp eller et annet parti. Og alt for mange finner det ikke i det hele tatt, og lar være å bruke stemmeretten og muligheten til å påvirke. Mange har spådd at valgdeltakelsen skal gå opp. Jeg håper de får rett, og jeg håper at det ungdomsengasjementet vi ser – ikke forsvinner med høststormene.

 Det har vært noe respektfullt og verdig over valgkampen i Kristiansand. Men når tre av de mest synlige debattene har vært bordbønn i skolen, skjenketider og spørsmålet om hvem som er best egnet til å bære ordførerkjedet, så mener jeg likevel at vi har hatt en litt ”liten” valgkamp. Valgkampen startet med en debatt om hvilken ordførerkandidat som er mest glad i byen sin, og en føljetong om hvilket parti som har mest skyld i eiendomsskatten. Den avsluttet med nevekamp om bordbønn i skolen og skjenketider, flankert av den maktpolitiske stolleken: hvem-vil-danse-med-hvem-etter-valget. KrF vil ikke danse med Ap. Frp vil danse med Høyre. Venstre vil ikke danse med Frp. Ingen partier finner den perfekte dansepartneren, og når vi etter valget blir kalt ut på parketten, så er det sammen med den partneren som tråkker oss minst på tærne. Noen har allerede fylt opp ballkortet – mens andre har måttet tåle et bittert avslag. Noen partier vil gjøre et godt valg, men likevel sitte igjen uten særlig mye makt. Andre vil riste på hodet av valgresultatet, men likevel få innflytelse på hvilken retning Kristiansand skal gå i de neste fire årene. Felles for oss alle er at vi ikke har evnet å ta de viktigste debattene. Jeg hadde håpet at høstens valgkamp skulle handle om noe annet enn de små, enkle sakene. Jeg hadde håpet at den skulle handle om de store tankene og de viktige spørsmålene. De siste dagene som gjenstår før valget er neppe nok til å endre det bildet, men det er lov å forsøke. Skal jeg gjøre jobben min som politiker, så må jeg gjøre et valg om å prioritere de som trenger det mest. Den debatten har verken jeg, mitt parti eller de andre partiene evnet å ta på en god måte i høstens valgkamp. Politikk handler om å prioritere, og om ikke å bruke mer penger enn det man har tilgjengelig. Det er vanskelig, men det er nødvendig. Det er nødvendig å prioritere de som faller utenfor – fremfor de som allerede har det godt. Det er en krevende øvelse, men like fullt en øvelse vi som politikere må gjennom. Det er jobben vår! De fleste har det godt i Kristiansand i dag. Men like fullt er det noen som sliter. Noen barn lever i et hjem der de ikke får den barndommen de fortjener, eller den maten, oppdragelsen og omsorgen de trenger og har krav på. Noen mennesker i Kristiansand har ikke fast tak over hodet. De lever på gata, fra hånd til munn – og fra dag til dag. Noen av byens borgere sliter med rusproblemer. Står uten jobb, uten penger og med nåla i armen på det tjuende året. Kvaliteten på et samfunn skal måles etter hvordan vi tar vare på de svakeste og på de som faller utenfor. Det er hvordan vi klarer å hjelpe disse menneskene som avgjør om vi som kommune består prøven. Det er det som er vår viktigste jobb som politiker, og det er det som er de viktige spørsmålene. Det er det som er min visjon og min misjon.

De siste ukene har vi tatt over Markens; de politiske partiene og de ivrige kandidatene. Med ballonger, drops og budskap har vi jaget dere nedover byens paradegate. Fra telt til telt – fra skanse til skanse. Sier vi det de vil høre? Har vi nok ballonger til barna? Taper vi valget om vi går tom for drops? Vi har strøket dere med hårene og lagt ut åten. Men forhåpentligvis har vi også gitt dere noen svar på hvor vi vil med byen, og hvordan vi vil komme dit. Det er ikke mange som finner et parti der de er enige i hvert eneste ord og hvert eneste forslag i programmet. Også jeg har tapt kamper i mitt eget parti, uten at det gjør meg mindre sikker i min sak – og uten at det gjør meg mindre sikker på at partivalget jeg tok for snart femten år siden, fremdeles er riktig for meg. Du må finne det partiet som er mest riktig for deg. Det partiet som gir deg de svarene du mener er riktige – på spørsmål du mener er viktige. Bruk de siste dagene godt. Ta deg en tur opp Markens på lørdag. Gå fra telt til telt, takk nei til ballongene og spør oss heller om hva som er våre visjoner for Kristiansand. Spør oss om hva vi vil prioritere. Ikke godta det om vi snur kappa etter vinden og svarer at vi vil prioritere alt det du måtte ønske deg. Tving oss til å fortelle deg hva vi mener er det viktigste. Jeg er ganske sikker på at ingen partier kommer til å svare verken bordbønn, skjenketider eller ordførerkjedet.

(Denne kronikken stod på trykk i Fædrelandsvennen, 9. september 2011)

Legg igjen en kommentar

Filed under Diverse

Legg igjen en kommentar

