Innlegg: Derfor stemmer jeg Venstre!

Jeg har to viktige prinsipper jeg forsøker å følge – både i politikken og i livet generelt. Det ene er at jeg skal behandle mennesker på en skikkelig måte, med utgangspunkt i at alle har lik verdi. Et menneske er et menneske – uansett livsform og bakgrunn! Det andre prinsippet jeg setter høyt, er at politikk handler om å prioritere, og om å ikke bruke mer penger enn det man har tilgjengelig. Det er en krevende øvelse, men det er nødvendig. Hva er det egentlig som skiller Venstre fra de andre partiene? Sannsynligvis er det spørsmålet det jeg får flest ganger i en valgkamp. Spesielt når jeg står på stand. Så enkelt, men likevel så vanskelig. Mitt svar er ofte at vi klarer å tenke både på miljøet og på næringslivet samtidig, for eksempel når vi jobber med byutvikling. Og – ikke minst – at vi evner å prioritere de som trenger det mest – før folk flest. Jeg forstår at partiene sett utenfra på mange måter kan virke litt like. På mange måter er vi også det. Vi vil mye av det samme med samfunnet, og målene er ofte de samme. Men midlene og veien frem er forskjellig. Så når noen spør meg om hvorfor de skal stemme Venstre, så forteller jeg om nettopp det. Om de felles målene og de særegne løsningene. Jeg forteller dem om hvorfor jeg er medlem av akkurat det partiet jeg er. Jeg gjør det fordi jeg mener at akkurat det er et godt svar på hva som gjør Venstre verdt å gi en stemme 12. september. Fordi det er nødvendig å prioritere de som faller utenfor – foran de som allerede har det godt. Det er en krevende øvelse, men en øvelse vi som politikere må ta på alvor. Det er jobben vår! De fleste har det godt i Kristiansand i dag. Heldigvis! Men noen har det fryktelig vondt. Noen barn lever i et hjem der de ikke får den barndommen de fortjener, eller den maten, oppdragelsen og omsorgen de trenger. Noen mennesker i Kristiansand har ikke tak over hodet. De lever på gata, fra hånd til munn og fra dag til dag. Noen av byens borgere sliter med rusproblemer. Står uten jobb, uten penger og med nåla i armen på det tjuende året. Det er hvordan vi klarer å hjelpe disse menneskene som avgjør om vi som kommune består prøven som velferdssamfunn. Derfor stemmer jeg Venstre, og derfor er jeg politiker. Min viktigste jobb er ikke å gjøre noe for folk flest – men for de som trenger det mest. Det bør også valget 12. september handle om.

Eva Kvelland
Bystyrekandidat
Kristiansand Venstre

(Innlegget stod på trykk i Kristiansand Avis, 8. september 2011)

Legg igjen en kommentar

Filed under Valg 2011

Legg igjen en kommentar

