Det kalles sosial nød, Utsogn!

Jeg trodde jeg hadde sett det som var mulig fra den kanten, men i dag mistet jeg nok en gang respekten for Frp. Partiets gruppeleder i Kristiansand, Tor S. Utsogn, vil kreve at tiggere må kunne norsk for å be om en skjerv på gata. Kan de ikke det, skal de vises bort! Jeg blir uvel av slike utsagn, Utsogn. Det er en måte å sortere mennesker på som jeg trodde forsvant lenge før både Frps ordførerkandidat og jeg var påtenkt. Tigging er lovlig. Aggressiv tigging er problematisk. Tigging skal behandles som en sosial utfordring. Aggressiv tigging skal håndheves av ordensmakten. Men hvilket språk de snakker, det er totalt irrelevant. Utspillet til Utsogn vitner om kunnskapsløshet, kynisme og kalde hender. Frp overser det grunnleggende problemet her; det finnes mennesker som ikke ser annen løsning på livet enn å sette seg på gata for å be om penger. Jeg tror ikke jeg tar vann over hodet om jeg sier at de hadde valgt annerledes om de kunne.  

«- Nei, vi skal ikke sy puter under armene på folk, de har et selvstendig ansvar for å endre livet sitt.»

Jeg blir sjokkert når jeg i dagens Fædrelandsvennen leser hvordan Frp og Tor S. Utsogn omtaler de menneskene som ber ham og oss andre om en slant til livsoppholdet. Han kaller det en tiggekultur. Jeg kaller det sosial nød. Det er lett å ty til forbud og hodeløs regulering når vi ser sosial nød, men vi må fortsette å lete etter løsninger som angriper utfordringene, ikke symptomene. Å fjerne tiggerne fra utsikten til Utsogn, fjerner kanskje også problemene fra sinnet hans. Det gjør det ikke for meg, og heldigvis ikke for folk flest. Ute av syn, ute av sinn – er feigt. Det finnes ingen enkel løsning på problemet, men første steg er å innse at hovedutfordringen er at noen i det hele tatt må tigge. Ikke fordi de vil, men fordi de må. Dette er et spørsmål om fattigdom og sosial nød – ikke om hva vi vil ha på gata i Kristiansand. Vi må ha såpass anstendighet at vi behandler mennesker som mennesker. Uansett om de snakker norsk, tysk eller engelsk. Tigging er en sosial utfordring. Den løses ikke av regulering, ordensmakt eller siling av mennesker.

Legg igjen en kommentar

Filed under Kristiansand, Sosialt ansvar og velferd, Valg 2011

Legg igjen en kommentar

