Same same – but different?

Muslimsk Union i Agder ønsker å etablere en moské i Henrik Wergelandsgate. Like bortenfor der jeg selv bor. Vi snakker ikke om tidlige bønnerop eller en minaret – men et forsamlingslokale. Et forsamlingslokale på lik linje med hva en rekke andre trossamfunn har – nettopp i Posebyen og området rundt. Det sistnevnte har KrF åpenbart ingen problemer med. En moské derimot, det tror de vil skape større problemer for naboene. Jeg forstår ikke hvorfor. Jeg forstår bare at de gjemmer seg bak argumenter om flere biler og naboklager. For meg ser det mer ut som et resultat av begrepet «same same – but different». Jeg er ikke overrasket over den fremmedfrykten Frp bruker som argument mot etableringen, men jeg blir skuffet over KrF som gjemmer seg bak tilsynelatende vikarierende motiver.

Naboklager skal man ta på alvor. Det er alltid noen som påvirkes av samfunnsutviklingen og endringer i det bestående – også i dette tilfellet. Likevel må vi evne å se ting i en større sammenheng. I Fædrelandsvennen i dag bruker KrFs Steinar Kristiansen og Grethe Kvelland Skaara to argumenter for hvorfor de nå sier nei til moské: Posebyen skal beholdes som boområde, og trafikkbelastningen blir stor. Jeg forstår ikke hvordan en slik etablering gjør området noe mindre til et boområde enn det er i dag. De ønsker å etablere seg i et lokale som så vidt jeg vet aldri har vært bolig, men butikk. Det finnes flere forsamlingslokaler av denne typen i dette området og det kan da ikke være negativt at det vises mennesker – unge som voksne – i gatene på kveldstid og i helgene? Vi ønsker oss en levende by. En slik by gir også fra seg litt lyd – og den synes! Jeg skal ikke si hvor mye trafikkproblemer en slik etablering vil gi, men kommunens fagfolk ser åpenbart ikke de helt store problemene. Det er lite trafikk i området fra før. Naboklager skal altså både lyttes til og tas hensyn til. Men, vi som politikere har også ansvar for å se saker i en større sammenheng. Noen ganger betyr det at noen hensyn settes til side, mens andre legges til grunn.

Jeg kan ikke forstå at KrF virkelig tror på de argumentene de her legger til grunn for å si nei til etablering av et forsamlingslokale for Muslimsk Union i Agder. Men jeg håper de gjør det, for de alternative grunnene til å si nei – de er desto mer skremmende. Det er de Frp bruker. De som ikke engang sier «same same – but different», men bare «different». «- Vi vil ikke si ja til slike kriminelle innslag», sier Frps Beate Helland i dagens Fædrelandsvennen. Hun påstår at naboer skal ha blitt truet i saken. Hun vet ikke hvem og hva, men hun har hørt noen rykter. Gud bedres, Beate. Jeg burde kanskje ikke være overrasket over at du har en slik holdning til mennesker, og jeg bør kanskje ikke la meg hisse opp. Men det er slike uttalelser som både er og skaper fremmedfrykt.

Likevel er det KrF som skuffer meg. Same same – but different?

2 kommentarer

Filed under Byutvikling, Kristiansand, Valg 2011

2 responses to “Same same – but different?

  1. Sigismundo Celine

    Det positive med det hele er at man nå kan skyte en hvit pil etter det religiøse mammon-signalbygget til pinsevennene i Dronningensgate. Legg disse korsvandrersalene og diverse til industriområdet på Lund, slik som klokelig Salem i sin tid gjorde. Men jeg gir deg rett i sak her. Skal man si A må man si B, men legg alle utenom sentrum, det gir bedre miljøgevinst allehånde, da byen kveles på vinterstid av særinteressenes parkeringsbehov. Dermed sparer man i tillegg penger til vettløse parkeringsprosjekt som det ikke er marked for.

  2. Beate Helland

    En stor forskjell på de kristne menighetene som etablerer lokaler i sentrum er at de får krav om parkeringskjeller. Muslimsk senter har EN parkeringsplass og ingen krav om noe mer, på tross av at de har en menighet på 550 mennesker. Forsamlingslokalet ligger dessuten kloss opp i balkongene til blokken bak – ikke egnet til forsamlingslokale.
    I tillegg står jeg for at enkelte medlemmer har opptrådt truende og trakassert andre, både i denne saken og i en tidligere sak som ble nevnt i FVN for flere år siden – muslimer som ble kristne ble fotfulgt og ropt hånsord etter på vei til kristne møter. Dette er oppførsel som verken bør aksepteres av kristne eller muslimer, noe både jeg og AP’s Alason er enige om. Da finner jeg det merkelig at Eva Kvelland og Venstre ikke tar slike ting på alvor. Jeg tenker at hvis det hadde skjedd med Eva Kvelland selv at hun hadde anmeldt forholdet, men kanskje bare hvis det var nordmenn…og ikke hvis de var utlendinger? Skal vi forskjellsbehandle nordmenn og utlendinger? Jeg bare spør!? Det er ikke snakk om rasisme eller om noe en annerledes enn meg selv. Jeg har flere gode venner blant innvandrere og er for alle som vil leve i fred og er vennlige og holder seg til norsk lov. Vedkommende taler som nettopp var invitert til muslimsk Union er jo ren dokumentasjon på at en moske ikke er et godt integreringsverktøy men at det virker segregerende….I morgen blir det dialogmøte på Venstres kontor mellom FrP og Muslimske ledere. Da håper jeg at Venstre får øynene opp for realitetene her…..for maken til naivitet!

Legg igjen en kommentar

