Skippergata som gågate?

I tirsdagens nyhetsbilde kunne vi få med oss at senterleder ved Sørlandssenteret, Kjetil Børufsen, planlegger to nye parkeringshus. Det er sikkert bra for Sørlandsparken, men – som også Fædrelandsvennen på lederplass i dag sier – det gjør det desto viktigere å intensivere arbeidet med å styrke Kvadraturen. Kristiansand er en storby i norsk sammenheng, og sentrum er viktig – både for fastboende og turister. Det betyr ikke at Sørlandsparken er uviktig, men det betyr at de to områdene har forskjellige funksjoner og er viktige på hver sin måte. Jeg har tidligere ment mye om hva jeg mener bør skje i Kvadraturen. Nå skal jeg nøye meg med å gjenta én ting – og å minne om en sak som skal opp i bystyret i Kristiansand i kveld.

Jeg er for et parkeringsanlegg under Torvet i Kristiansand. Det kan høres ut som dårlig miljøpolitikk. Jeg mener det ikke er det. Kanskje tvert i mot! Selvsagt skal vi både få et bedre, mer effektivt og billigere busstilbud i kommunen. Det vil bety at færre trenger å kjøre bil. Det vil bety mindre forurensning i sentrum. Og det vil bety en hyggeligere by. Men, det betyr ikke at vi skal la være å legge til rette for de som kjører bil i dag – og de vi vet også kommer til å gjøre det i fremtiden. Bussen kan ikke fjerne alle biler fra veiene. Et parkeringshus under Torvet mener jeg vil gjøre tre ting som er viktige. For det første vil det gjøre det enklere og mer tidsbesparende å parkere i sentrum. Behovet for å lete etter parkeringsplass og for å måtte kjøre rundt i sentrum vil avta. For det andre og for det tredje er det bra for miljøet. Hvorfor? Fordi det vil gjøre (og forutsetter) at vi kan fjerne tilnærmet all gateparkering vest for Festningsgata. Og fordi vi slipper den såkalte letekjøringa. Jeg mener oppriktig at det er en god idé med et parkeringshus under Torvet. Nå gjenstår det bare å se hva slags løsning og inn-/utkjøringspunkter som vil være best egnet.

Så var det den andre saken. For en tid tilbake hadde Solveig Nilsen, Kristiansand Venstres andrekandidat, et stort oppslag i Fædrelandsvennen. Hun foreslå å stenge deler av Skippergata for motorisert trafikk – altså å knytte den sammen med Markens som gågate. En stor del av de som driver de hyggelige butikkene i Skippergata var mer enn glad for forslaget. I kveld kommer saken opp som en interpellasjon i bystyret i Kristiansand. Her foreslår Venstres Dag Vige å gjøre et forsøk med å stenge en mindre del av gata for trafikk én måned i sommer. Jeg håper og tror at bystyret ser verdien i å skape flere rom i byen som er uten trafikk – og med mennesker. La damene i Skippergata få forsøke seg i sommer. Det trenger ikke kreve veldig mye mer enn at kommunen setter opp et stengsel i hver ende av kvartalet som går mellom Kirkegata og Festningsgata (innenfor innkjørselen til parkeringshuset). Resten tror jeg de som driver butikk i området skal klare selv! Jeg gleder meg til sol og utekaffe i Skippergata til sommeren. Håper jeg!

Vil du lese hva jeg tidligere har skrevet om byutvikling og Kvadraturen, kan du for eksempel trykke her.

Legg igjen en kommentar

Filed under Byutvikling, Kristiansand, Samferdsel, Valg 2011

Legg igjen en kommentar

