Mandal og barnedemokratiet

Her er barne- og ungdomsrådet på besøk hos Liv Signe i KRD. (Foto: KRD)

Mandal kommune tar barn og unge på alvor. Ikke bare gjennom å sørge for en god skole, fritidstilbud og gode levekår, men også gjennom å inkludere dem i demokratiet. Nå har jeg flytta noen mil østover, men jeg trekker stadig frem det jeg fikk være med på som politiker i Mandal, som et godt eksempel, og jeg leser stadig om nye tiltak for å la de unge bli hørt kommunen. Senest i dagens Fædrelandsvennen. Der kunne vi lese om Sindre og Tor Håkon i Mandal barne- og ungdomsråd som har fått en oppgave fra Redd Barna. Sammen med resten av rådet skal de gjøre FNs barnekonvensjon lettere å forstå. Tidligere har de vært på besøk i kommunal- og regionaldepartementet for å fortelle om den viktige jobben de gjør. Jobben handler om å delta i demokratiet, og den handler om barn og unges beste – og om barns rettigheter. Men først og fremst handler den om en kommune som har innsett at det er barn som vet best hvordan barn har det.

Min opplevelse er at kommunen tar barnas rettigheter mye mer på alvor i dag en da jeg begynte.
Kalle Glomsaker, til Fædrelandsvennen, 13/4-11.

Barne- og ungdomsrådet etablerte vi i 2007. Jeg var aktivt med på opplæringssiden under oppstarten og fikk anledning til med egne øyne å se at dette hadde livets rett. Jeg har tidligere skrevet om hvordan denne type råd raskt kan ende opp som et symbol, uten reell innflytelse. Det skjedde ikke i Mandal. Her ble ungdommene gitt tillitt, både i form av egne midler og i form av innpass i de politiske prosessene. Slik er det også den dag i dag. Jeg har vært med på en del møter med barne- og ungdomsrådet, og hver gang har jeg blitt imponert over hvor stor viljen og ønsket om gjøre en forskjell er. De som er medlemmer av rådet har rett på en møtegodtgjørelse. Likevel ender det hvert år opp med at ungdommene kollektivt velger å gi møtegodtgjørelsen til et godt formål. De tvinges ikke til det – de vil det. Hvert år har de en sum penger de skal dele ut etter søknad. Hvert år må de ta ansvar og foreta prioriteringer mellom gode formål. Noen blir skuffet – noen blir fornøyde. Det er demokratiopplæring!

Mandal kommunes arbeid med barn og unges plass i demokratiet startet likevel lenge før selve etableringen av barne- og ungdomsrådet. I samarbeid med blant annet Redd Barna, inkluderte kommunen barn og unge i arbeidet med ny kommuneplan for 2006-2017. Mange hundre barn og unge deltok i prosessen som blant annet resulterte i to viktige ting. Først og fremst med konkrete innspill som ble tatt inn i kommuneplanen, og som ble merket med et hjerte for å vise at denne saken er relatert til barn og unge. Dernest ble det utarbeidet en egen barn og unges kommuneplan.

På en rekke områder har kommunen fulgt opp satsningen på å inkludere barn og unge i demokratiet. Forhåpentligvis gir det resultater, både i form av engasjerte og kunnskapsrike mennesker – og i å skape en kommune det er bra å bo i for alle. Selv om jeg ikke bor der lenger, så er jeg stolt av kommunen og det arbeidet jeg har fått vært med på. Jeg følger spent med på hva som blir neste trekk. Stemmerett for 16- og 17-åringer ved årets lokalvalg er et av de forsøkene som kommer. Game on, Mandal kommune. Dette er dere flinke til!

Legg igjen en kommentar

Filed under Demokrati, Mandal

Legg igjen en kommentar

