Større kommuner og uredde politikere

20110401-174543.jpg

Min viktigste leveregel som politiker, er å være en av de som våger. Å ta debatten om kommunesammenslåing er neppe populært. Det betyr ikke at vi skal la den ligge. Til det er den for viktig. Til det handler den for mye om å sikre best mulig velferd til folk – også i fremtiden. På Sørlandet har jeg tenkt å være en av de som våger. Jeg utfordrer de andre partiene til å gjøre det samme, men jeg er redd de ikke tør. Jeg har mest respekt for de politikerne som er så uredde at det koster litt.

Vil vil trenge å gi flere oppgaver til færre og større kommuner. Større kommuner som ikke nøvendigvis er billigere i drift, men som har sterkere fagmiljøer, lettere for å rekruttere kompetent arbeidskraft og som styrer grenseoverskridende utfordringer (som f.eks. pendling) på en god og smart måte. Større kommuner som kan samle makten og styringen i ett kommunestyre – og ikke i en stor mengde interkommunale samarbeid og regionråd.

Det er vår jobb som politikere å formidle hvorfor dette er viktig. Hvorfor det er viktig at de tretti kommunene på Agder i fremtiden kommer til å vokse i størrelse, men minske i antall. Kanskje til halvparten. Jeg håper vi kan gjøre det frivillig og lokalt. Jeg håper vi kan bli enige om hvorfor vi må gjøre det, og hvordan vi skal håndtere det. Da slipper vi at andre tegner fremtidens kommunegrenser for oss. Da slipper vi at Stortinget tar det ansvaret de på et tidspunkt må ta: Gjennomføre en kommunereform for å sikre en god offentlig sektor. Jeg er for glad i offentlig sektor til å la være!

Agder har gått foran og satt fylkessammenslåing på dagsorden. Nå må vi også vise at vi tør å prioritere gode tjenester til innbyggerne, fremfor følelser for kartgrenser og redsel for å miste muskler til nabokommunen. Jeg tror dessverre at mange politikere på Sørlandet ikke er villig til å ta debatten, men jeg utfordrer dem likevel.

Til å snakk med naboen om fremtiden. Og om at folk er viktigere enn både stolthet og fordommer.

1 kommentar

Filed under Diverse

One response to “Større kommuner og uredde politikere

  1. Gunnar-Ole

    Vi prøvde flere gangen å ta opp kommunestruktur i valgkampen sist, men da var det lite respons å få, også fra Venstre. Men saken er viktig, og det ville vært bra om vi fikk en skikkelig debatt om det før valget til høsten – selv om vi er rykende uenige :-)

Legg igjen en kommentar

