Vårens vakreste eventyr!

Endelig er det her; vårens vakreste eventyr – Venstres landsmøte. I alle fall for oss politiske villdyr. Landsmøtesesongen til de politiske partiene er et enormt utstillingsvindu. Den er verdt sin vekt i annonsemidler, men lar seg raskt forstyrre av askefaste nordmenn, skandaler, personlige kriser eller andre kioskveltere. I morgen starter Venstres landsmøte i Trondheim. Jeg er på plass og krysser fingrene for at asken har lagt seg etter fjorårets møte i Østfold.

Det er lokalvalg i år, og i dag går fristen ut for innlevering av lister – både til kommune- og fylkestingsvalget. Når Venstres leder Trine Skei Grande i morgen åpner landsmøtet 2011, kan hun gjøre det med beskjed om at vi stiller til valg enormt mange kommuner og i alle fylker. Hun kan også være stolt av den jobben som er gjort av et parti i vekst og med ønske om å søke makt. Fædrelansvennen kalte i dag Venstre for et lite parti med mye makt. Heldigvis er vi også et parti med voksende medlemsmasse og en forventning om at dagens 13 ordførere, etter valget får langt flere liberale kollegaer. Landsmøtet er en gylden anledning for kandidatene til å vise hva de kan, flørte med media og bidra til å meisle ut partiets politikk. I år er næringspolitikk hovedsaken, og sammen med gode diskusjoner etter partilederens tale og i forbindelse med behandlingen av de politiske uttalelsene, er jeg mer overbest enn noen gang om at de godt over 200 delegatene som sparker i gang fredagen i Trondheim – ikke bare er store i ord, men også i ambisjoner, vilje og evne.

Jeg er i år på mitt 13. landsmøte (om jeg har telt riktig). Enten har jeg vært der på en fylkesdelegasjon, som sentralstyremedlem, som landsstyremedlem, som generalsekretær i Unge Venstre eller som politisk rådgiver for Lars Sponheim. Uansett rolle har det alltid vært et av årets absolutte høydepunkter. Det er her vi lader kanonene og spisser albuene. I år skal jeg som vanlig være ordstyrer. Jeg skal også lede redaksjonsnemnda for næringsuttalelsen (om jeg blir valgt) og jeg skal holde ny-på-landsmøte-samling før møtestart på fredag. I tillegg har jeg taletid i den generelle politiske debatten etter leders tale, og kommer til å snakke om kommunesammenslåing. Ikke med bomull i kjeften, men med en utfordring i ermet.

Følg med på http://www.venstre.no hele helga. Jeg vil også bruke Twitter underveis i møtet: @evakvelland. Og, jeg vil forsøke å blogge litt dersom tiden tillater det.

1 kommentar

Filed under Valg 2011, Venstre

One response to “Vårens vakreste eventyr!

  1. Flott at det tvitres – og kanskje blogges – for oss som ikke får være til stede. Lykke til på møtet og ei riktig god helg til dere alle!

Legg igjen en kommentar

