For ung til å delta?

Jeg er en jo-jo-blogger for tiden. Beklager, det skal ikke gå flere uker mellom hvert innlegg, men denne gangen gjorde det akkurat det. Nå stikker jeg innom for å kommentere et av mine tidligere favorittemaer; ungdom, makt og mening. Ved høstens lokalvalg får 16- og 17-åringer i 18 norske kommuner gå til valgurnene og være en del av den valgdeltakelsen som bestemmer sammensetningen av kommunestyret for de neste fire årene. Jeg mener det er bra – noen mener det er feil. Den diskusjonen skal jeg ikke ta nå. I dagens Fædrelandsvennen kan vi blant annet lese om Rune Kenneth Waren ved Mandal videregående skole, som mener det vil bli en stor utfordring å få ungdommen til lå benytte seg av stemmeretten. Det har han nok helt rett i, men han glemmer at det ikke er noe enklere å få resten av befolkningen ut av sofaen på valgdagen.

Ved kommunevalget i 2007 var fremmøteprosenten 61,2 %, mens kun 57,5 % valgte å påvirke sammensetningen i fylkestinget. Lav valgdeltakelse kan være et tegn på mye forskjellige; manglende engasjement, politikerforakt, utydelige forskjeller mellom partiene – eller rett og slett at vi har det så godt at det ikke er viktig hvem som styrer. Jeg kan ikke peke på hva som er mest valid, men jeg ønsker meg likevel en høyere valgdeltakelse. Stemmerett for 16- og 17-åringer mener jeg er viktig og riktig av flere grunner. Det vil gi et tidligere fokus på demokrati og politikk, både i skolen, i hjemmet og blant ungdommen. Det gir totalt sett flere som er engasjerte i politikk og samfunnsliv. Og jeg tror det gir et viktig fokus på den aldersgruppen blant politikerne og partiene. Høstens valg blir spennende av flere grunner, men forsøkene med lavere stemmerettsalder er en av grunnene. Jeg håper på høy deltakelse blant ungdommen, men vi må ikke glemme at lav valgdeltakelse ikke er et ungdomsproblem. Det gjelder hele befolkningen!

2 kommentarer

Filed under Demokrati

2 responses to “For ung til å delta?

  1. Jeg snublet akkurat over en blogg skrevet av en kommende førstegangsvelger. Siden du også er interessert i unge velgere, kan det kanskje være moro å titte innom henne iblant:
    http://forstegangsvelgeren.origo.no/

  2. Tusen takk! Det er knallbra. Skal følge med henne!

Legg igjen en kommentar

