Litt resignert, Ingunn?

De hadde åpenbart lite å velge mellom, Fædrelandsvennens utsendte til Aust- og Vest-Agder Høyres årsmøter i helgen. Ikke vet jeg hva som foregikk bak dørene på Hotel Quality, men at et så stort parti som Høyre klarte å produsere noe mer spennende enn en ordfører som har resignert og en ordførerkandidat som lirer av seg dommedagsprofetier – det er jeg helt sikker på. Det må ha vært ei stille helg på Sørlandet når Ingunn Foss og Einar Halvorsen kan leke valentines over hele forsiden til regionens største avis. Fordi de er uenige om sammenslåingen av Agder-fylkene. Breaking news? Ikke egentlig, men det er bekymringsverdig at de sender ut like spådommer om utfallet.

Jeg skal ikke gjenta meg selv inn i evigheten. Dere vet hva jeg mener, og dere kan antesipere min vrede over de argumentene Arendal Høyres ordførerkandidat, Halvorsen, sender ut via trykksverte og fotominner. «- Slår man sammen, begynner flyttingen til Kristiansand med en gang«, er betegnende for det nivået debatten om et felles Agder-fylke tidvis springer ut fra. Jeg vet ikke hva denne polemikken skal tjene til. Er det et virkelig bare et dårlig forsøk på å produsere en retorikk som skal skremme, eller er det faktisk slik at Halvorsen og hans menige kvinner og menn ikke har bedre argumenter? Jeg vet sannelig ikke lenger. Men – det var egentlig ikke poenget mitt denne gangen (selv om jeg ikke helt klarer å la det ligge). Det som er mer problematisk, og som jeg også har pekt på tidligere, er når tilhengerne gir opp, resignerer og ikke orker mer.

Høyres ordfører i Lyngdal, Ingunn Foss, beskrives i dagens Fædrelandsvennen som «litt resignert». Hennes uttalelse om at kulturforskjellene kanskje er for store, etterfulgt av en konklusjon om at de har et helt annet fokus i øst, gjør meg matt. Jeg vet at Ingunn kjenner og tror på de gode argumentene for ett Agder, og jeg er overbevist om at hun mener at en sammenslåing er den beste løsningen for både demokratiet, et godt tjenestetilbud og en landsdel med tyngde inn mot sentrale myndigheter. Likevel konkluderer hun i dagens intervju i Fædrelandsvennen, med: «Dessverre blir det nei, og da er saken over. Vi orker ikke flere runder med folk som ikke vil«. Hva er det for en måte å forholde seg til en av sakene vi vet blir plassert høyt på agendaen i den kommende valgkampen? Jeg kjenner at også jeg har lyst til å bli litt resignert. Bare av helt andre grunner enn Ingunn Foss. Det er ikke slik at vi som ønsker denne sammenslåingen i vest nå skal trekke oss tilbake og se på arendalittenes vei frem mot et ja eller nei i september. Vi må fortsatt være med. Det er fortsatt viktig  – også for oss.

Jeg vet i alle fall at det er viktig for Agder Venstre – både i øst og vest. Det viste vårt årsmøte i Grimstad i helgen. Der heiste vi ikke det hvite flagget.

2 kommentarer

Filed under Ett Agder, Partifloraen

2 responses to “Litt resignert, Ingunn?

  1. Ingunn Foss

    Hei Eva
    Når saken gjøres til en fordeling av arbeidsplasser mellom Kristiansand og Arendal kjenner jeg at mismotet brer seg. Jeg mener det er åpenbare fordeler med å slå sammen fylkene for å stå sterkere i kampen om de statlige kronene. Bedre koordinering og større tyngde bak initiativene våre. Sammen er vi sterkere – så enkelt er det. Men når det er så mange som kke vil …. skal vi da bruke så mye energi på dette ? For meg som lokalpolitiker tror jeg ikke dette blir noen stor valgkampsak. Hvem bryr seg om hvor Fylkeshuset ligger ? Mange mennesker vet ikke forskjell på Fylkesmannen og Fylkeskommunen og hos oss engasjerer dette veldig lite. Folk vil jo ikke merke forskjellen til daglig. Skolene og veiene blir jo liggende der de er. Det er byråkrater og politikere som vil merke at huset ikke er det samme og at veien for noen kanskje blir lengre. Håper du klarer å holde oppe ditt engasjement !
    Mvh Ingunn Foss

  2. Jeg har all verdens forståelse for at mismotet kan bre seg i den debatten som i dag føres (det gjør det hos oss alle), men å signalisere at en tror det går gale veien – hjelper ikke saken. Jeg er helt enig med deg: Veldig få bryr seg (eller vil merke noe) i det daglige. Derfor gjøres også saken viktigere enn den egentlig trenger å være – og den gjøres til en debatt om noe annet enn det egentlig er. Dette blir ingen stor valgkampsak i Vest-Agder – og eneste kommunen i vestfylket den vil være litt synlig i, er Kristiansand. Men – det betyr ikke at vi skal slutte å mene at det er riktig å slå sammen fylkene, og derfor viktig at austegdene stemmer ja. Saken blir avgjort i september. Først da har vi grunn til å vurdere om vi skal gi opp.

    Takk for svar!
    Eva :)

Legg igjen en kommentar

