Den viktige bekreftelsen

Foto: Rita T. Bartolomei, Lindesnes Avis

Jeg har hørt det flere ganger de siste dagene. Et lettelsens sukk og en glede over å få bekreftet at det valget som var gjort – var korrekt. Det kom fra de nye, men det minnet meg på at også vi som har vært med en halv mannsalder, trenger å kjenne på hvorfor vi er der og hva det gir oss. Jeg snakker ikke om livet og kjærligheten – men om politikk og partivalg. I helgen har jeg vært på årsmøte i Agder Venstre. Sammen med både nye og erfarne, unge og gamle – fikk jeg igjen bekreftet at jeg befinner meg i det rette partiet, og på rett hylle. Heldigvis!

Jeg har vært politiker i snart 15 år. Det begynner å bli en stund, og jeg har fått vært med på så mye spennende, kunnskapsgivende og utfordrende at jeg aldri ville vært noe av det foruten. Jeg har fått muligheten til å være heltidspolitiker, kommunepolitiker og fritidspolitiker. Det har tatt tid, og det har selvfølgelig gått på bekostning av andre aktiviteter – eller fritid som det også kalles. Men jeg har valgt det selv, og jeg har aldri noen gang angret. I alle fall ikke i det lange løp. Selvfølgelig går jeg lei til tider – som med alt annet i livet. Da er det utrolig tilfredsstillende å få den viktige bekreftelsen det er når det går opp for meg at selv om jeg tidvis er lei, så kunne jeg aldri tenke meg å legge det på hylla.

Denne gangen var det årsmøtet i Agder Venstre som ga meg den følelsen (og jeg trengte den nå). Vi fikk behandlet og vedtatt et spennende og nyskapende program for neste fylkestingsperiode (som jeg har vært så heldig å få være med å skrive). Vi ble inspirert og engasjert av Venstres leder Trine Skei Grande. Jeg var (som alltid…) ordstyrer og hadde hendene fulle av redaksjonsnemnder og gruppearbeid. Jeg traff og snakket med mange mennesker. Både nye medlemmer og gamle travere. Men – selv om en sitter igjen en søndag kveld, blek om nebbet, med tunge glugger og er mer sliten enn en trodde var mulig etter ei helg, så er det dette jeg elsker og det er dette som gir meg en påminnelse om at jeg trenger en het og dampende lidenskap.

Venstre og politikerrollen er fremdeles en stor del av livet mitt. Og min største lidenskap. Heldigvis!

1 kommentar

Filed under My life, Venstre

One response to “Den viktige bekreftelsen

  1. Så deilig! Selv har jeg sittet klistret til Twitter i helga og forsøkt å suge til meg det som skjedde på de ulike Venstre-årsmøtene rundt omkring. Med en 3 månder gammel baby i armene var det ikke tiden for årsmøte for meg denne gang, men jeg skulle gjerne hatt det påfyllet og den ekstra given og bekreftelsen du skriver om som slike samlinger gir.

Legg igjen en kommentar

