Fascinert, sjokkert og litt misunnelig

Nå har jeg blogget her i to år. Ikke hver dag i to år, men med høy nok frekvens til at jeg våger å kalle meg en fritidsblogger; en som blogger på fritiden – eller noe sånn. Jeg jubler og spretter sprudlevann de to gangene i året en journalist plukker opp et sitat fra en bloggpost eller 150 unike mennesker har vært innom bloggen min på en og samme dag. I dag mistet jeg litt motet. I Fædrelandsvennens helgebilag kunne jeg denne lørdagen lese om en knippe sørlandske rosabloggere som har opp mot 25 000 daglige treff. Tjuefem tusen? Jeg er jo i søledamligaen sammenlignet med disse tenåringene! Det er ikke sånn at jeg er misunnelig på sminken de får tilsendt eller muligheten til å sove lenge om morgenen. Men jeg lurer på hvordan de gjør det. Jeg er rett og slett litt fascinert. Og kanskje litt misunnelig på antall treff…

Så, hvem er de, og hva gjør de? De fire som i dag ble presentert i God helg er Kristina (20) som blogger om hverdagen sin, mote og skjønnhet; Christine (25(!)) som blogger om hverdagen sin, mote og skjønnhet; Marcus (18) som blogger om hverdagen sin; og Linn (18) som blogger om livet som småbarnsmor. Flere av disse tjener gull og grønne skoger på bloggene sine, trenger knapt nok å kjøpe egne klær og kan sove lenge om morgenen (i følge artikkelen). Noen av dem har valgt å ikke leve av det (noe som betyr at de faktisk kunne det om de ville). Jeg tok en tur innom bloggene i dag, og leste siste bloggpost hos de fire. Der fant jeg ut at Kristina sov lenge i dag, og skulle shoppe resten av dagen (25 kommentarer), Christine drakk i går noe detox-gugge foran et NRK-kamera (19 kommentarer), Marcus har lagt ut bilder av dagens artikkel, fremdeles ikke lest den og vet ikke hva han skal ha på seg i kveld (0 kommentarer) og Linn har hatt ei fantastisk natt og en slapp dag sammen med datteren (6 kommentarer). De blogger altså om livet sitt. Det de opplever, det de gjør og det de er. De skriver på nett, det andre kanskje hadde skrevet i en dagbok eller fortalt en venninne på telefonen. Det er det som er det spesielle. Ikke det de skriver eller den de er – men hvor de formidler det. Åpent for alle som vil lese.

Dersom det å høres ut som om jeg gjør narr av dem, så tar du feil. Jeg er litt sjokkert over at ei tjue år gammel jente kan få 25 000 mennesker til å følge med på dagens sminke eller nye bluse. Det må jeg innrømme. Men mest av alt er jeg fascinert – og litt imponert. Vi kan gjerne si at det disse jentene skriver om er 90 prosent uinteressant. Men, likevel tjener de til 90 prosent av livsoppholdet på det. Det er noe fasinerende med det. Det jeg lurer på, er om disse jentene er dyktige entreprenører som vet hva de skal gjøre for å tilfredsstille et marked. Eller om det rett og slett er sånn at vi faktisk synes det er så interessant å lese om andre menneskers hverdagslige gjøremål og utfordringer, at det er dette vi vil ha? Det spørs om det ikke er begge deler.

På Fædrelandsvennens nettsider kan du lese et utvidet intervju med den ene av bloggerne, og se hvorfor jeg er både fascinert, sjokkert og litt misunnelig. Min lille politiske blogg havner på alle måter litt i bakevja her. Og nå er jeg i gang med å etablere et nytt politisk bloggprosjekt sammen med en annen politiker. Jeg kan jo ikke være helt lur… ;)

(Og, ja – dersom du lurte – så er det klart at det er mange andre spørsmål som kunne vært diskutert her: mobbing på nett, annonsørenes rolle, hva slags rollemodeller de er etc..)

3 kommentarer

Filed under My life, Våseri

3 responses to “Fascinert, sjokkert og litt misunnelig

  1. «Det har nok mye med nysgjerrighet å gjøre. Jeg er jo som alle andre jenter, men vi bloggere har et triks. Vi får hverdagen vår til å virke mer eksklusiv» Det spørs om du ikke bør skaffe deg en sånn liten hund som Kristina har, pluss egen parfyme. Den kan sikkert hete Eva. Jeg sliter forresten med samme problem. Sukk! Får aldri 25 treff på et blogginnlegg, men hvis jeg skriver et eller annet dustete fra privatlivet på Facebook kan jeg komme i nærheten.

  2. Ina

    Hei!

    Vil bare si at jeg liker bloggen din. Skal følge med videre! :)

    Ina (http://liberalebolge.blogspot.com/)

  3. Takk! Jeg liker din også – og jeg liker Trondheim Venstre :-)

Legg igjen en kommentar

