Mitt nyttårsforsett

Fjerde juledag og jeg har sikkert lagt på meg flere ribbefettkilo allerede. Jeg har fråtset i pinnekjøtt, sylte, julebrus og berlinerkranser. Jeg har handla klær til hver eneste god-jul-anledning og fått gaver nok til å fylle alle tomrom jeg ikke visste jeg hadde. Jeg blir kvalm av meg selv, og av de 40 milliardene vi nordmenn klarte å brenne av julen 2010. 40 milliarder på mat, drikke, gaver og alt annet vi fråtser og sikler over i julen. Vi koser oss gløgg i hjel, men vi må da kunne gjøre det for mindre enn 40 milliarder? Tenk hva vi kunne gjort for 40 milliarder.

Det er mange tusen bostedsløse i Norge. Tusenvis av foreldre har ikke råd til gaver og bugnende julematbord til barna sine. Barn fryser fordi mamma ikke har råd til ny vinterjakke. Rusmisbrukere feirer julen på leting etter neste brukerdose, en varm plass å sove og litt hjelp til å komme seg ut av helvete. Alle gavene jeg fikk kan representere én måneds husleie for de to som tilbrakte natt til første juledag på et sted som ikke er et hjem. De pengene jeg brukte på å kjøpe gaver mine foreldre ikke trengte, hadde vært nok til at en familie kunne satt ribba på bordet og lagt en gave under treet til sine tre håpefulle. Det mine søsken fikk av meg hadde vært mer enn nok til at flere små gutter ikke hadde trengt å fryse denne vinteren.

På julaften var jeg på gudstjeneste på Frelsesarmeen. Selv om jeg ikke er religiøs, så ga det meg nok et bevis på at vi snart drukner i vår egen livsstil. I lokalene til Frelsesarmeen i Mandal var det dekket klart et bord til et femtitalls (?) mennesker som ikke selv hadde mulighet til å gi seg og sine en julekveld, eller som ikke hadde noen å dele den med. Frelsesarmeen er bare én av flere organisasjoner og enkeltmennesker som sørger for at julen blir litt bedre for litt flere. Men likevel vet vi at mange mennesker faller utenfor og feirer jul uten den overfloden og gleden vi føler på. Selv om hele året burde være det, så er julen en spesielt god anledning til å reflektere over hvordan vi har det – og hvordan andre har det. Om vi klarer å gjøre noe med det – er et helt annet spørsmål. Et spørsmål om vilje.

Jeg blir litt kvalm av min egen julefeiring og pengebruk. Til neste år skal jeg ha en like fin jul som i år – men min julegave til de jeg er glad i, blir i all hovedsak et julekort med innskriften: «Din gave i år er et bidrag til _____. God jul!«. Eller blir det det? Neppe. Dessverre.

 

1 kommentar

Filed under My life, Sosialt ansvar og velferd

One response to “Mitt nyttårsforsett

  1. Gode tanker som jeg følger deg på fullt og helt, spørsmålet er om vi klarer å følge det. Håper det :-) Mitt nyttårsforsett er veldig kjedelig og egosentrisk i forhold til ditt, står alt om det i bloggen min. En fortsatt god jul og godt nytt (og bedre) år :-)

Legg igjen en kommentar

