Utrygg på bussen

De siste par dagene har vi lest om bilulykkene som skjer på veiene på Sørlandet. Vi ser svart på hvitt illustrasjoner av antall døde, og vi leser gjentatte ganger hva som er årsaken til at det skjer dødsulykker på veiene våre. Årsaksforklaringene er selvfølgelig mange: Glatt veibane, stor fart, rus eller et lite øyeblikks uoppmerksomhet. Selv om vi så gjerne vil unngå det, vet vi at de samme oppslagene vil dumpe ned i postkassa i desember 2011. Mye kan selvfølgelig gjøres for å skape større trygghet på veiene, men noe er enklere enn annet. Å sørge for at bussjåfører bruker handsfree når de snakker i mobilen bør være veldig enkelt.

Jeg tar mye buss – både innad i Kristiansand, og mellom Mandal og Kristiansand. Stort sett er jeg fornøyd med tilbudet, og stort sett føler jeg meg hundre prosent trygg ombord i bussen. Men det er ett unntak – og det unntaket inntreffer uforholdsmessig mange ganger i løpet av et år. Jeg snakker om bussjåfører som holder én hånd på rattet – og én på øret. Det er forbudt å snakke i mobiltelefonen når du kjører – hvis du ikke da har en handsfree. Jeg skal ikke lyve og si at jeg aldri har gjort det (dask på lanken og stein i glasshus), men jeg har forstått at det både er farlig og totalt unødvendig (ikke har jeg bil heller). Jeg skulle ønske alle bussjåfører gjorde det samme.

Jeg vet ikke hvor mange mennesker det er plass til i en buss, men jeg vet at det er mange. En bussjåfør har altså ansvar for mange, mange liv når han setter seg bak rattet og frakter oss fra A til B. Når sjåføren kjører rolig, holder fartsgrensen og konsentrerer seg om veien – så føler jeg meg trygg. Når han sitter med én hånd på rattet og snakker med sjefen, mora eller kameraten – så føler jeg meg utrygg. Jeg ville kanskje ikke ment at det var et problem dersom jeg hadde opplevd det én eller to ganger, men jeg har opplevd det uttallige ganger. Jeg blir like nervøs hver eneste gang – enten det er i full fart over Lundsbroa, på glatta ned Trysbakken eller med nesa mot Kjevik.

Skaff dere en handsfree før jeg kjøper meg bil! Jeg vil føle meg trygg på bussen.

1 kommentar

Filed under My life, Samferdsel

One response to “Utrygg på bussen

  1. Enig med deg. En annen ting er når bussjåførene ber dem som står om å trekke lenger bak i bussen for å få plass til flere. Stufull buss hvor man står som sild i tønne, kanskje til og med uten noe å holde seg i, føles ikke heller veldig trygt.

Legg igjen en kommentar

