Senior-Høyre?

«Rett og slett kanoner«, sier leder av nominasjonskomiteen i Kristiansand Høyre om listeforslaget som i dag ble lagt frem og presentert på www.fvn.no i kveld – illustrert med en slipskledd ordførerkandidat. Alder? Ca. 55. Ca. det samme som resten av toppkanonene til Kristiansand Høyre. Med unntak av den obligatoriske ungdomskandidaten og en 82-modell, er de ti første på nominasjonskomiteens listeforslag født på 50-tallet. Det er også de fire første og forhåndskommulerte. Mindre bredde skal du lete lenge etter.

Jeg sier det allerede nå: Ikke misforstå meg. Bystyret i Kristiansand trenger representanter over 50, over 60, over 70 – og gjerne også over 80 og 90. I et representativt demokrati skal det folkevalgte organet styre på oppdrag fra sine velgere. Velgerne i dette tilfellet er alle over 18 år, noe som også er aldersgrensen for å være valgbar i Norge. Vi ønsker oss dyktige politikere som på en best mulig måte kan skape et samfunn som er best mulig for flest mulig. Alder avgjør ikke hvor flink politiker du er. Men alder kan si noe hvilken erfaring du har, hvilken livssituasjon og aldersgruppe du kjenner best og hvilket fokus og tilnærming du har til politikken. Derfor mener jeg det er positivt og nødvendig med god alderssammensetning i et folkevalgt organ.

Jeg er vel det som kan kalles «ny i byen», og skal ikke uttale meg om de kvalitetene hver enkelt kandidat på Høyres liste har. Det vet jeg rett og slett lite om, for her var det mange ukjente navn… Men det jeg kan uttale meg om, og som er helt åpenbart, er at aldersspredningen på listen ligger rundt nitten-pil-og-bue. Pluss minus. Med bakgrunn i det jeg argumenterte for i forrige avsnitt, så synes jeg det er trist at partiet som både har, og har ambisjoner om å fortsatt ha, byens ordfører – ikke klarer å dyrke frem kandidater som representerer en større aldersspredning. Jeg burde kanskje være glad siden jeg tilhører et annet parti, men det er trist for politikken om det gror så dårlig i Kristiansand Høyre at ingen under 50 ønsker å stå høyt oppe på listen. Eller er de ikke ønsket?

Jeg tror mange i Kristiansand Høyre rister på hodet i kveld, og lurer på hva som skjedde. Selv lurer jeg på hvor Ellen Skeie Hansen og de andre yngre kreftene ble av.

2 kommentarer

Filed under Demokrati, Kristiansand, Partifloraen, Valg 2011

2 responses to “Senior-Høyre?

  1. Høyremedlem - enn så lenge

    Ikke mye nyskapende her, nei. De kan jo snart holde gruppemøtene sine på geriatrisk avdeling.

  2. Herman

    Men nå skal jo ikke Høyre gjøre noe brakvalg dette året. Sammen med AP skal de ut av maktens korridorer. Dyrere bompenger, økt eiendomsskatt og DLD, trenger man si mer?

Legg igjen en kommentar

