Grow up!

What a week! Kristiansand Høyre har endelig funnet sin drømmeprins, Torill Rolstad Larsen tar paranoia til et nytt nivå, Thor Husovd triller først over streken, Ingebjørg Godskesen holder kjeft og KrF sender den skitne oppvasken ut gjennom eteren og inn i de tusen hjem. Ei hel balje av morsomheter, jubel og tårekanaler. Det er likevel bare Rolstad Larsen og Godskesen som provoserer meg nok til at det kun ville vært to ledige barnehageplasser som hadde gitt meg hvilepuls. De to kvinnelige politikerne oppfører seg for tiden som paranoide skrikerunger – ikke som ansvarlige politikere.

På fredag satt jeg på toget til Oslo; uten internett og uten tilgang på et oppdatert nyhetsbilde. Men jeg hadde Rolstad Larsen friskt i minne, og jeg hadde Godskesens famøse  uttalelser om å ikke ville møte sykehusledelsen sammen med resten av Agderbenken, i Fædrelandsvennen foran meg. Jeg tenkte da at hvilepulsen min for lengst var forlatt en språkbruk som egner seg på Sørlandet, slo meg til ro med at det var fornuftig at jeg ikke fikk anledning til å forfatte et blogginnlegg, og skrev heller følgende på Facebook-veggen min: «Hadde jeg hatt nettilgang på toget, så hadde jeg blogget om barnehagebarn. Altså Ingebjørg Godskesen og Torill Rolstad Larsen». Det er det jeg kan få til med en iPhone og sviktende 3G-tilgang på Sørlandsbanen. Ha, he, hi og ho. Det var dét, og barnehagebarnmetaforen kunne ligge så lenge. Og det burde den sikkert òg gjøre.

Helt til i dag. Jeg klarer det ikke lenger. Hun møtte faktisk ikke på møtet. Ingebjørg Godskesen, som representerer Frp-velgerne i Aust-Agder på Stortinget, nektet faktisk å gå på et møte mellom de fremste folkevalgte på Agder og den øverste ledelsen for en av de aller viktigste institusjonene på Sørlandet. Ikke fordi hun ikke hadde anledning eller hadde låst nøklene inn i bilen. Nei, faktisk i protest. I protest fordi hun ikke har tillitt til sykehusstyret og mener både de og Jan Roger Olsen har skjulte hensikter. Faktisk! Det er helt utrolig. Fornøyelig – men mest av alt idiotisk.

Hva jeg vil frem til?

Hvordan kan vi la Rolstad Larsens mistenkeliggjøring av alt og alles hensikter dominere debatten og prege den retorikken som brukes? Du er politiker, Torill. Aust-Agders største kommunes ordfører faktisk. Slutt å brette leppa. Og til Ingebjørg Godskesen. En ting er at du som politiker er usynelig og i relativt lite på Stortingets talerstol. Men når Agderbenken skal møte styreleder og sykehusdirektør i SSHF – da må du møte. Et protesttog bestående av én Frp’er som roper om løgn og skumle hensikter, er ikke noe annet enn patetisk.

Grow up!

4 kommentarer

Filed under Demokrati, Politisk lederskap, Sørlandet

4 responses to “Grow up!

  1. Vi må bare få deg inn på Stortinget Eva! Her er det mye jeg ikke har fått med meg av sak, men lesningen og argumentasjonen er fornøyelig! Satser på at du stiller i 2013! Da må jo denne dr.-greia være over…

  2. Du er vel den greieste, Lars! Du kan jo starte med å stemme Venstre i 2011 :-)

  3. :D

    Etter mine morgenytringer om Statsbudsjettet:
    http://www.homoludens.no/2010/10/06/om-statsbudsjettet/
    så ser du jo at jeg ikke passer så godt inn i noen av partiene på Tinget. Men, stemme må jeg jo – og helst på et parti som er etablert der inne. Har såvidt stemt V en gang før, så det er jo ikke umulig. Hvis du topper lista er det absolutt mulig! :)

  4. Kåre Pedersen

    Dette var artig lesestoff, du er god til få poengene frem. Nå har det gått litt tid siden dette ble skrevet mye har hendt siden mht. T.Rolstad Larsen og Godskesen. Det er ikke tvil om at det blir mye stoff fremover også. De samme to klarer å leve opp til mytene. Ønsker deg lykke til videre, jeg vil følge med.

Legg igjen en kommentar

