Sosiale medier som elevbedrift?

Skjermfoto: http://www.fvn.no

I dag har jeg deltatt i en debatt om bruken av sosiale medier i skolen. Debatten var i regi av Protestfestivalen og ble arrangert på Kristiansand Katedralskole Gimle, med rundt 150 elever som publikum – og heldigvis også som aktive deltakere. Debatten endte med overraskende høy temperatur, elever som var uenige med hverandre og lærere som predikerte sin motvilje mot å ha de unge lovende som venner på Facebook. Dette var ingen politisk debatt i ordets rette forstand, men jeg har vel meningsmot og -rett likevel. Uten å referere hele debatten (den kan du nemlig lese deler av her), så vil jeg si litt om mitt viktigste budskap. Og jeg vil lufte en idé!

Debatten handlet om flere ting. Skal Facebook stenges for elevene i skoletiden? Her er det ikke et fasitsvar, og jeg som politiker har ingen intensjon om å bestemme det. Det får skolen velge selv, men jeg synes det er trist dersom det eventuelt skulle bidra til at en lærer ikke kan velge å bruke det i undervisningen. Dernest handlet debatten om bruk av sosiale medier (Facebook, Twitter, blogg, wiki, YouTube etc.) i undervisningen, som et pedagogisk virkemiddel. Det tror jeg flere og flere lærere kommer til å gjøre. Twitter for å holde seg oppdatert på nyhetsbildet i en samfunnsfagstime? Facebook for å chatte med hverandre på nynorsk? Blogg for å skrive og formidle et budskap bedre? YouTube til analyse av virkemidler i en film? Wikipedia i historietimen? Mulighetene er mange, men jeg tror kanskje rettslæretimen har det største potensialet… De nye sosiale mediene fører også med seg et behov for å være bevisst på personvern, opphavsrett, informasjonsflyt og nettvett. Der kan skolen spille en viktig rolle. Men – skal sosiale medier brukes i læringsøyemed, så fordrer det ikke minst én viktig ting: Lærerne må forstå og kunne ta i bruk de verktøyene som finnes. Det var mitt viktigste budskap i dag, og det er også der jeg har en idé.

Elevene kan i gjennomsnitt mer om sosiale medier enn lærerne. Selvfølgelig kan mange lærer mye og kanskje mer enn elevene, men en stor gruppe har også et stort behov for å lære mer. Både for å kunne se og bruke de mulighetene sosiale medier gir, men også for å se de utfordringene og problemene det kan føre med seg. På debatten i dag, sa jeg: «Send lærerne på kurs». I ettertid tenkte jeg på det, og konkluderte med at det faktisk ikke er de såkalte ekspertene i sosiale medier (har alltid lurt på hva de egentlig gjør) som best kan vise oss hvordan ungdom i dag «lever» på nettet. Det er elevene selv, og det er kanskje elevene selv som bør være det kurset lærerne kan gå på? Det er kanskje en dårlig idé, men jeg lufter den likevel. La oss snu på flisa og si at elevene skal være lærere. Lærere i et «fag» de trolig kan mye bedre enn læreren. Er ikke det da en ypperlig mulighet til å lage en elevbedrift? En elevbedrift som har som formål å tilby lærerstanden kurs i sosiale medier. En elevebedrift som kan vise rundt i den store sekken av verktøy som finnes. En elevbedrift som kan fortelle hvordan ungdom bruker sosiale medier i dag.

Det er min idé. Hva er din?

1 kommentar

Filed under Sosiale medier

One response to “Sosiale medier som elevbedrift?

  1. Heidi Sørvig

    Jeg støtter deg fullt ut! Godt forslag!
    Det ville være svært merkelig dersom vidergående skole valgte å «boikotte» sosiale medier som virkemiddel. Det vil være mer eller det samme som å si at man ikke skal bruke data i skolen… :)

Legg igjen en kommentar

