Father, I have sinned

Jeg er så lei meg. Ydmyk, nervøs og full av beklagelse. At jeg ikke har kommet på det før nå – er en skam. Jeg visste ikke, tenkte ikke og forstod ikke. At jeg kunne være så dum. Det er lenge siden, men det er visst på tide at jeg står frem. Det kommer til å koste, men jeg håper på tilgivelse og respekt for at det er menneskelig å feile. Jeg er en synder; en politiker som har fått gaver. Gaver jeg ikke har rapportert til skattemyndighetene. Liv Signe og Magnhild står frem. Da må selvsagt jeg gjøre det samme. Klump i halsen og hjertesmerte. Here goes.

Det første jeg husker å ha fått er en kinobillett. Jeg burde selvsagt husket når det var. Huff, at jeg kan være så dum. Men det var ca. rundt 2001, i bystyresalen i Mandal. Mandal kino informerte om ett eller annet, og på plassene til bystyrerepresentantene lå det en billett. Én hver. Ikke to, men én. Jeg burde kanskje ikke tatt imot den, men jeg tror ikke den ble brukt. Magnhild brukte ikke armbåndet sitt heller, så jeg må ha gjort noe riktig?

Verre er det med vannflaska. Ja, du hører rett. Jeg har fått en vannflaske av Mandal kommune. Med vann(!). Og jeg har gjort som Liv Signe. Jeg har brukt vannflasken. Flere ganger. Jeg våger ikke anslå verdien, men den er fin. Glinser litt i sola og rommer duggfriskt vann. Skjønner ikke hva jeg tenkte på. Noe så fint burde jeg aldri tatt imot. Aldri!

Så har du tiden min som politisk rådgiver. Dette var nok den verste perioden. Det jeg trodde var noen fantastiske år, viser seg å ha vært en sammenhengene kriminell runddans. Jeg fortjener neppe tilgivelse eller forståelse, men for å bøte på min egen samvittighet, så skal dere få hele listen av gull og grønne skoger. Jeg legger meg paddeflat. Har ikke innrapporter noe, eller betalt skatt av en eneste ting. Jeg husker sikkert ikke alt heller. Beklager, men her er et utvalg av det mest verdifulle:

– Ei rød keramikku på størrelse med en knytteneve. Står på kjøkkenet.
– Ei sort veske til å henge rundt halsen. Til plassering av halvfullt vinglass.
– Femti gram mel av jordskokk. Ble aldri tatt ut av kontoret.
– Plakat med bilde av rød og sort traktor. Merke: Ukjent. Kastet.
– P4-kopp. Blir den dag i dag brukt til kaffe – ikke kakao.
– Ei bok om trønderske mattradisjoner. Ikke lest, men bladd i.
– T-skjorte med teksten: «Nei til gasskraftverk» (sort på grønt). Ligger i boden.

Jeg vil anslå den totale verdien til å ligge rundt 267 kroner.

Det er det jeg kan huske. Beklager, det er nok mer, men hukommelsen er selektiv. Det dukker sikkert opp noe etter hvert. Det gjør gjerne det. Og når det skjer, så skal jeg stå frem. Helt sikkert med blanke tårekanaler, flakkende blikk og noe/noen å skylde på. Jeg kvalifiserer nå trolig til medlemskap i Senterpartiet, og vil vurdere det som en passende straff. Det, eller restskatt.

3 kommentarer

Filed under My life, Våseri

3 responses to “Father, I have sinned

  1. Jeg kjenner at jeg nå er veldig usikker med tanke på en eventuell fremtid i politikken. Tør jeg satse på dette livet? Jeg kan med en gang tilstå at jeg har tatt i mot en nøkkelring. En Lacoste nøkkelring! Den ble heller ikke innrapportert noe som helst sted. Den ble brukt daglig. Men etter kort tid ramle hele krokodilla av. Festeringen knakk, og det eneste jeg har igjen er selve ringen som holder nøklene sammen. Den er til gjengjeld veldig solid!

    Men er vel ikke det som er poenget her. Hvor lenge gavene varer. Jeg er usikker. Veldig usikker.

    Jeg har i tillegg bursdag om en time. Hva om jeg får gave fra noen elever i morgen? Må jeg melde fra om forsøk på bestikkelser? Som om ikke vi hadde nok å bry hjernen med…

  2. I ditt tilfelle så er det nok heller elevene som bør melde fra om forsøk på bestikkelser. Vaffelbestikkelser…

  3. Du er bare misunnelig. Du kan og få vafler vettu. Og så vidt jeg vet, så er ikke de rapporteringspliktige :o]

Legg igjen en kommentar

