Høyre – igjen og igjen

Det blir litt mye Høyre for tiden. Det må jeg innrømme. Ikke først og fremst fra meg, men først og fremst fra Fædrelandsvennen. Partiets problemer med å finne en verdig ordførerkandidat har gått som en never-ending-story i spaltene. Én etter én har sagt nei – og hver gang har regionsavisen dokumentert det med en liter trykksverte. Og vi leser det – så jeg forstår hvorfor det skjer. Men det skjer noe i de andre partiene også (håper jeg da). I alle fall vet jeg at det skjer mye i Kristiansand Venstre, der både programprosessen og nominasjonsprosessen er godt i gang – og det er ingen kjære mor i den bakgården heller.

I forrige uke kom vi til den episoden i føljetongen om Høyres nominasjonsprosess, der noen begynte å takke nei. Sju av elleve (det heter ikke sju av 11, Fvn) ønsker ikke gjenvalg til bystyret i Kristiansand. Eller det vil si, seks sier nei og Ellen Skeie Hansen er usikker. Espen Saga begrunner sitt nei med at det å være folkevalgt ikke er å drive politikk. Det er hva du gjør det til, Espen! Jeg er enig i at handlingsrommet er trangt, de statlige føringene kan føles klamme og at de politiske forskjellene forsvinner. Men det er ikke ensbetydende med at det ikke drives politikk. Det gjør det. Jeg har nesten tre perioder bak meg som bystyremedlem i Mandal. Selvfølgelig merket jeg mye av det som Espen merker, men det betyr ikke at jeg ikke drev politikk i de ti årene. Det gjorde jeg så til de grader, og det tror jeg også Espen har mulighet til. Om han vil da?

I dagens avis finner Tor Utsogn fra Frp det på sin plass å brette ut sin forklaring på Høyres manne- og kvinnefall. Han mener den politiske avstanden mellom partiets lokale ledelse og arbeidsmaurene, er for stor. Ordføreren selv er selvsagt uenig. Uansett hvem som har rett, så er jeg usikker på om utspillet kommer fra rett tanngard… Men dagens Fædrelandsvennen hadde selvsagt ikke bare én side om Høyres nominasjon. Nei, det skulle tatt seg ut. Bla rundt et par tynne ark til, og vi kan lese at mangelen på ordførerkandidateter gjør at det fremdeles presses på for å få Per Sigurd Sørensen til å fortsette. Han vil ikke, kan avisen melde – igjen.

At vi på samme side kan lese om Høyre-ordføreren i Valle som blir bedt av fylkesmannen om å fortsette, er selvsagt bare tilfeldig… Og for å veie opp: På neste side kan Torill Rolstad Larsen (Ap!) melde at hun ikke vil fortsette som ordfører i Arendal, men ikke er helt fremmed for å henge på seg fylkesordførerkjedet. Da antar jeg at det er for Aust-Agder – ikke for ett Agder? Noen krav må hun da stille…

Legg igjen en kommentar

Filed under Demokrati, Kristiansand, Partifloraen, Valg 2011

Legg igjen en kommentar

