Under samme tak som Sylfest ♥

Krevende uker både på jobb og ellers, medfører litt lav frekvens på bloggpostene for tiden. Men i dag var det umulig å la være. En kort bloggpost til ære for Sylfest Lomheim. Det var trist da han meddelte at tiden i Språkrådet var over. Det er jubel og kanelkringle i dag. Fædrelandsvennen kan nemlig melde at språkdirektøren tar et professorat i norsk ved UiA. Å  dele arbeidsplass med Lomheim er nesten like bra som om Georg Apenes skulle okkupert naboleiligheten min.

Heltedyrkelse er kanskje en uting, men det er flere mennesker jeg ser opp til for deres utrettelige kamp for det de tror på og det de jobber for. Georg Apenes er én av disse. Sylfest Lomheim kommer ikke langt etter. Det er vel ikke sjokkerende å høre at jeg liker språk. Jeg liker rettskriving, gode formuleringer og språkdebatter. Jeg skriver langt fra perfekt selv, men jeg vier gjerne fritiden til å rette på andre. Alt for å slippe at vi venner oss til feil bruk av særskrivingsregler og annet slurv. Da er det kanskje ikke så rart at jeg har respekt for Lomheim? Språkrådets nettside besøkes hver eneste dag, og hver eneste dag lærer jeg noe nytt der.

Det er kanskje litt drøyt å si at vi blir nære kollegaer. Vi tilhører strengt tatt to forskjellige fakulteter og sitter hundre mil fra hverandre på rangstigen. Men alle forelesninger er vel åpne? Jeg kommer innom, Sylfest!

3 kommentarer

Filed under Diverse

3 responses to “Under samme tak som Sylfest ♥

  1. Are

    Du må ikke SITTE i rangstigen, da kommer du jo ingen vei :)

  2. Cecilie Andreassen

    Nyheten om Sylfest på UiA fekk meg te å hoppa i taket! :D

  3. En strålende nyhet :)

Legg igjen en kommentar

