Hans er klar!

I juli skrev jeg bloggpostene «Førtidspensjonerte politikere?» og «Jobben ingen vil ha?». Begge med en litt småfrustrert og negativ ladning, og begge med et spørsmålstegn hengende ubesvart igjen på slutten. Den første handlet om politikere, og spesielt ordførere, som gir seg etter kort tid i politikken. Den andre om ordførerjobben; jobben ingen ser ut til å ville ha i mer enn fire år. I går fortsatte rekken av ordførere som har brukt sommeren i tenkeboksen og nå bestemt seg for om de igjen ønsker å stille seg til disposisjon som sitt partis ordførerkandidat.

Valle-ordfører Bjørgulv Sverdrup Lund melder at han gir seg. Høyre-ordføreren tok rotta på Senterpartiet ved valget i 2007, og kunne ta over som ordfører i Setesdalskommunen med 48,9 % av velgerne i ryggen. Nå er det altså nok – også for han. Men i samme åndedrag som  Sverdrup Lund sier takk og farvel, gir en annen ordfører i Aust-Agder beskjed om at han vil si ja, om partiet vil ha han. Venstre-ordfører i Grimstad, Hans Antonsen, er klar for fire nye år. Jeg kjenner Hans godt, og er overbevist om at dette er en klok avgjørelse. Grimstad er en spennende kommune, der det skjer mye og der Hans har vært med på å legge til rette for store deler av den positive utviklingen i kommunen. At han vil fortsette det arbeidet, er udelt positivt (jeg er selvsagt helt habil her…).

Men i et intervju med Agderposten, sier Grimstad-ordføreren noe viktig. Han sier følgende: – Jeg håper mange andre i det sittende kommunestyret også bestemmer seg til å fortsette. Det kan kanskje virke som det motsatte av det jeg har sagt tidligere? Jeg vil ha inn flere unge, flere eldre og jeg ber de uten motivasjon og vilje om å trekke seg. Det vil jeg fortsatt. Men det er likevel viktig, som Hans sier, at et kommunestyre også trenger kontinuitet og erfaring. Summen av et kommunestyre representerer de innbyggerne som bor i kommunen. De som ved stemmeurnene har valgt at det er akkurat de politikerne som de neste fire årene skal styre kommunen og ta de viktigste avgjørelsene for samfunnsutviklingen. Derfor er det viktig at et folkevalgt organ er representativt for både kjønn, geografi, sosiale lag, alder, yrke og mye, mye mer. Men – også erfaring fra å være folkevalgt er verdifullt. Etter én, to eller tre perioder i et kommunestyre, så har du spesielt to viktige ballaster med deg, som gjør deg verdifull i fortsettelsen. For det første så vet du nå hvordan ting fungerer; hvordan politiske prosesser skrider frem; hvordan lover og regler fungerer og hvordan dynamikken i et slikt organ er. For det andre så kjenner du sakene godt. Mange prosesser går over mange år. Kommuneplaner revideres og reguleringsplaner drar seg fremover i den politiske gjørma. Et kommunestyre blottet for kunnskap om historien og bakgrunnen for sakene, vil være hemmende for utviklingen.

Derfor er det bra at Grimstad-ordføreren nå vil fortsette. Og derfor er det bra at også andre erfarne politikere ønsker å fortsette. Men det må skje i kombinasjon med en nødvendig utskifting av deler av mannskapet. Klarer vi å kombinere kontinuiteten med det nye? Jeg gikk ut av bystyret i Mandal etter ti år. Forhåpentligvis hadde jeg da bygget meg opp en erfaring og en kunnskap som ville vært nyttig også de neste fire årene. Men selv om jeg gikk ut på grunn av flytting, så tror jeg heller ikke motivasjonen og viljen hadde vært tilstede for å ta fire nye år akkurat nå. Å sette sammen et folkevalgt organ på en best mulig måte, er vanskelig og viktig. Så viktig at jeg er glad det er velgerne som gjør det! Også i 2011.

Nå håper og tror jeg at både Venstre og velgerne i Grimstad er klar for fire nye år med Hans. Jeg vet at Hans i alle fall er klar!

Legg igjen en kommentar

Filed under Demokrati, Valg 2011

Legg igjen en kommentar

