Just work – no fun?

Jeg leser mye forskjellig, i mange forskjellige aviser, blader, bøker og på nett. Noe setter seg mer enn annet. Noe forsvinner raskt ut av hodet, mens andre ting svirrer og surrer i hjernebarken i flere dager eller uker. Lørdag for én uke siden leste jeg en artikkel i A-magasinet til Aftenposten. Artikkelen hadde overskriften «Sommerjobb», og har vært gjenstand for kontinuerlig grubling den siste uken. To uker før jeg leste denne artikkelen, leste jeg Eva Dønnestads kronikk i Fædrelandsvennen: «Prestasjonikerne». Også denne satte seg fast. Kanskje er det ikke tilfeldig at akkurat disse to tekstene har satt seg? Kanskje henger de tett sammen for meg? Kanskje er det ene grunnen til det andre – eller omvendt?

Vi er født åpne og fordomsfrie – uten forventningspress, bekreftelsesbehov og prestasjonsnerver. Men vi vokste opp til å tilpasse oss, justere etter behov og endre oss etter omgivelsenes forventninger. De vi blir og er, påvirkes av uttallige faktorer. Noe er miljø og noe er arv. Noe velger vi selv og noe bare kommer – uventet eller ventet; med glede eller sorg.

Artikkelen i A-magasinet handlet om arbeidsmaurene. De som ikke liker å ta fri, helst vil jobbe overtid – mye overtid, og aldri klarer å legge vekk, koble av og koble ut. I artikkelen møter vi mennesker som enten ikke tar ferie, eller tar ferie – med PC, e-post og papirbunker som viktigere ingredienser enn sol, sand og sider. De liker ikke eller klarer ikke å legge igjen en fraværsmelding, for så å være totalt offline både fra e-post og jobb i tre uker – eller tre dager. Kanskje elsker de jobben sin så høyt at det i seg selv føles som ferie og frihet? Kanskje har de så mye å gjøre at det ikke er praktisk mulig? Eller kanskje er de en av prestasjonikerne som Eva Dønnestad skrev om i Fædrelandsvennen. En av de som hele tiden må prestere og vise at de kan. En av de som trenger og forventer bekreftelse og anerkjennelse for den jobben de gjør. En av de som helt på eget ansvar har opparbeidet seg et så stort forventningspress at fallhøyden ved å ta ferie er umulig høy.

I sommer føler jeg meg litt som en av de som ikke vil og ikke klarer å ta ferie. I alle fall er det det alle rundt meg tror. Alle som prøver å få meg til å gi fabeldyr i jobben og ta meg to strake uker på en sandfylt strandmadrass. Men jeg har faktisk valgt det helt selv. Jeg har valgt å jobbe hele sommeren. Litt fordi jeg snart skal over i en ny jobb og må gjøre ferdig mine oppgaver i den jeg nå er ansatt i. Litt fordi sommeren også er der på ettermiddag og i helger. Litt fordi jeg ikke hadde store planer for sommeren likevel, og nok hadde kjedet vett og nyre av meg om jeg skulle gjøre ingenting. Jeg går tidlig fra jobb innimellom, tar fri en fredag i ny og ne og slapper av som ei gammel stripete hengekøye i helgene. Det er en helt strålende sommer for meg, og jeg ville faktisk ikke hatt det på noen annen måte. Så vil nok mange si at jeg lyver litt for meg selv når jeg sier dette, men sannheten er at jeg liker det – faktisk.

Hva så med Eva Dønnestads artikkel? Liker jeg jobbe-hele-sommeren-livet fordi det gir meg en god mulighet til å vise at jeg duger? Er jeg en prestasjoniker som ikke vil ta ferie, slik jeg antydet i starten her? Nei, jeg tror faktisk ikke det. At jeg generelt har et snev av prestasjonikersyndromet tror jeg nok stemmer. At jeg ikke liker å ta alt for lange ferier, tror jeg nok også stemmer. Men alt i alt så kobler jeg godt av når jeg først gjør det, stortrives med å jobbe når jeg gjør det og ikke minst: Jeg velger dette livet selv!

Ha! Se det, ja. Da var det ikke så galt likevel. Godt å få det limt på tapetet! Det er jo tross alt søndag, og jeg skal selvfølgelig tilbringe resten av dagen i en totalt avkoblet og sosial vinkel! Skal bare jobbe noen få timer først…

Legg igjen en kommentar

Filed under My life

Legg igjen en kommentar

