Singelmat?

Et godt eksempel på singelmat!

Aftenposten kan i dag melde at norske forbrukere årlig kaster 278 000 tonn mat – rundt 58 kilo per innbygger. Det er mye, og det er ikke bra for verken miljøet eller moralen. Det fikk meg også til å tenke litt på meg selv, og mine mat- og søppelvaner. Jeg aner ikke hvor mye jeg kaster. 40 kilo? 58 kilo? 73 kilo? Det jeg i alle fall gjør, er å kaste mye mat fordi det går ut på dato. Noe av grunnen til det er at jeg lever alene, og de aller fleste matvarer er laget for å mette en hel liten familie – ikke en singel 30-åring.

Jeg er absolutt ikke laget av silkepapir, og kaster ikke maten to dager før den går ut på dato – enten det er «best før» eller «siste forbruksdag». Osten får gjerne godgjøre seg lenger enn lengst, og eggene lever sitt eget frittgående liv. Men noen ting har grenser for hvor lenge jeg vil la de leve i kjøleskapet, og behovet for at maten får egne ben å gå på, er ikke tilstede. Ta smør for eksempel. Jeg bruker ikke veldig mye smør, men liker en klatt under osteskiva. Likevel kan du banne høyt på at smørpakken alltid går ut på dato lenge før jeg ser bunnen av pakken. Dermed bærer det veien ned i søpla for 200 gram smør. Margarin til steking og baking, kjøper jeg aldri lenger. Får knapt nok åpnet pakken før den må gå samme veien som smøre-smøret. En annen ting jeg kaster skammelig mye av, er pålegg. Rekesalat, kjøttpålegg, smøreost og annet putt-på-brødet-mat. Her kunne jeg nok vært flinkere til å både fryse ned, og til å huske hva jeg har i kjøleskapet når jeg handler… Så har du melk. Jeg tømmer ut mye melk. Drikker egentlig sjelden melk, men synes det er godt med et glass i ny og ne. Men én liter drikker jeg ikke før den er gått ut på dato – dessverre.

Så har du middagslaginga. Det er kanskje den som er både dyrest og mest forsøplende for en singelboer. Ta for eksempel i går. På vei hjem fra en alt for lang arbeidsdag, skulle jeg hoppe innom Joker for å få med noe middag. Av sult og enkelhetsgrunner, bestemte jeg meg for spagetti. Huset er alltid fullt av fullkornspasta, så trengte ikke noe mer enn kjøtt og saus. Jeg droppa til og med alle grønnsaker og gikk for en pakke kjøttdeig og et glass med pastasaus. Så vil sikkert noen si at jeg kan fryse både halve kjøttdeigen og halve pastaglasset. Jo da, det kan jeg sikkert – men jeg har ikke plass til det i den lille kjøleskapsfrysen min. Så da blir det til at jeg lager spagetti til førti mann, og kun spiser en liten andel. Og hva skal jeg ha til middag i dag? Spagetti! I morgen? Godt mulig det også blir spagetti…

Poenget er at vi alle kaster unødvendig mye mat, men at énmannshusholdninger kanskje kaster mer enn andre. Det er veldig lite mat som finnes i mindre pakninger, og den som finnes er stort sett forholdsmessig dyrere enn de større pakkene. Gir du meg en større frys og litt bedre tid, så skal jeg nok klare å både effektivisere, økonomisere og begrense avfallsmengden. Men slik er det jo ikke – så jeg ønsker meg mer singelmat rett og slett! Single spiser nemlig andre ting enn porsjonspizzaer og take away!

All the single ladies, all the single ladies
All the single ladies, all the single ladies
All the single ladies, all the single ladies
All the single ladies
Now put your hands up, oh, oh, oh

Cause if you liked it then you should have put a ring on it
If you liked it then you shoulda put a ring on it
Don’t be mad once you see that he want it
If you liked it then you shoulda put a ring on it
Oh, oh, oh

6 kommentarer

Filed under Klima og miljø

6 responses to “Singelmat?

  1. Kjøttdeig på en mandag Eva? Med så mye salt, fett og elendighet. Du kunne spist en singelsalat? Eller hvite store bønner? Eller noe fisk. Det syns jeg – en eller annen form for fisk. Og du har sikkert penger nok til å kjøpe deg et stykke fersk fisk på butikken – kjenner jeg deg rett.

    Kjøttdeig på en mandag. *rister på hodet*. Jeg hadde høyere tanker om deg.

  2. Eva Kvelland

    Trenger man ikke rikelig påfyll av salt i varmen da, kjære?

  3. Are

    Single lærer seg etterhvert å spise for to :)

  4. Eva Kvelland

    Noe jeg strengt tatt bør unngå :)

  5. Jeg løser middagsproblematikken med å lage mat som kan lages til en. Problemet er at det i lengden er langt dyrere (og angivelig midre heldig for miljøet) å stadig kjøpe biff, svinefileter, kylling osv. På den annen side; med all stekingen er det ikke noe problem for meg å bli kvitt en pakke smør før datoen er ute.

    Ellers er det mye det samme her. Smøreoster, andre oster, melk, en boks leverpostei; ut av vinduet stadig vekk. Har også registrert ta enkelte varer er billigere i familiepakning enn i singelpakning. Ikke billigere pr kilo, men billigere totalt. Så utenom miljøaspektet; hvorfor skal jeg betale mer for mindre?

    Ellers kan du gjøre som meg Eva; her er dørene alltid åpne, og jeg kokkelerer stadig til flere enn meg selv ;o)

  6. Litt flott at vi bor i et land hvor det å kaste mat fortsatt er den 8. dødssynd – merker meg at du også skriver «verken for miljøet eller moralen». Siden vi er 5 i husholdningen (snart 6) merker jeg lite til singelproblematikken, vi kjøper smør i økonomipakninger og går tom før jeg rekker å si kolesterol. Men bor man i en familie hvor husfruen kaster rester som ikke blir spist og mannen mener det er en dødssynd kan jeg love deg at det ikke er bra for livlinjen, for å si det slik.

Legg igjen en kommentar

