Agurker, twitrere og min topp-ti-liste

Så er det vel ingen tvil lenger; agurkene har høysesong og sommervikarene er på plass – også i VG. I går kunne både vi aktive twitrere og andre bleikfeite eller sommerbrune nordmenn få med seg hvem VG mener er de aller viktigste å følge på kortmeldingstjenesten Twitter. Nå skal det sies at de nok hadde som hensikt å presentere de aller viktigste kjedisene å følge med på – ikke de viktigste what so ever. Agurken var likevel både lang og grønn når VG rasket sammen det de kan finne av alfabetkjendiser på Twitter. En salig blanding av norske og utenlandske syngedamer, morogutter og ha-ha-mennesker – utgjør altså sommeren must follow on Twitter?

Nå skal jeg ikke harselere for mye over listen. Det i seg selv er jo nok til å fylle en agurkasse fra min side. Og jeg skal heller ikke le for høyt eller kaste for mange steiner, siden jeg selv følger en håndfull av de hundre. Men jeg tenkte å bruke anledningen til å fundere litt over hva som gjør at jeg følger de jeg forfølger på Twitter. Til og begynne med var listen over de jeg følger preget av å kun være politikere og journalister. Altså var det muligheten til å på en rask og effektiv måte få tak på nyheter. Det er det fremdeles, men det har nok  utvidet seg litt. Kanskje til og med blitt litt utvannet. Nå følger jeg mange – og av mange forskjellige grunner. Jeg følger andre politikere, både for å få med meg hva de sier og mener – og fordi de er nyttige sparringspartnere og diskutanter. Jeg følger også mange journalister og medier. Litt av samme grunnen som jeg følger politikere, men også fordi det er en god måte å få med seg nyhetssaker gjennom dagen, uten å måtte surfe gjennom alle nettavisene hver time. Jeg følger sørlendinger. Litt fordi de er nettopp sørlendninger og vi har en felles referanseramme, men også fordi de er med på å utvide nettverket mitt – både sosialt og profesjonelt. Så følger jeg kommunikasjonsmennesker og næringslivsledere. Jeg følger til og med noen artister og noen jeg kjenner privat. Jeg følger forskere og jeg følger mennesker helt uten noen spesiell merkelapp. Jeg følger likevel alle disse menneskene av en grunn. Enten fordi de er morsomme, er kjappe i replikken, lærer meg noe eller av helt andre grunner!

Inspirert av VG’s liste over de hundre beste (?) kjedistwitrerene, slenger jeg meg på agurken og presenterer her min liste over de ti twitrerene jeg får mest ut av å følge akkurat nå for tiden; i sommerens høysesong! I forrige uke så den kanskje annerledes ut. I neste uke er kanskje alle disse ute av den :) Så i uproritert, men likevel nummerert rekkefølge, presenterer jeg – preget av at det er fellesferie:

1. @skribente
Det kommunikasjonsmennesket jeg følger mest med på for tiden. Hun har en spennende bakgrunn, og jobber i dag i et kommunikasjonsbyrå på Sørlandet (men er stasjonert i Oslo) som jeg kjenner godt. Hun er god til å gi tilbakemeldinger, og twitrer selv nye og nyttige saker, som ikke bare er gjenbruk fra andre.

2. @kristinvh
Jeg elsker gode formuleringer, språklige finesser og dedikerte nynorskbrukere. Kristin er alt dette, og i tillegg særdeles morsom. Hennes hverdagsutfordringer er alt annet enn kjedelige. Følger henne ikke av verken politiske eller faglige grunner – men kun fordi hun er en sann frøken fryd!

3. @nrksorlandet og @fvn_no
To av Sørlandsmediene som er på Twitter. Her får jeg all den daglige dosen med lokale nyheter som jeg trenger – uten å måtte surfe meg gjennom nettavisene. Good going og godt oppdaterte.

4. @khd
TV2-mann. Twitrer om alt mellom himmel og jord – helt avhengig om han er på jobb, hjemme, på ferie eller noe helt annet. Både morsom, alvorlig og nyttig å følge. Er en av journalistene på Twitter som er flink til å be om innspill og tips fra publiken – og som også responderer andre veien.

5. @litejk
Hverdagstwitreren over alle. Hans tidvis ustyrtelig morsomme innblikk i hverdagen med småfolk, husfrue og hushund, gjør Twitter verdt å leve. I tillegg er han ansatt i OLF – noe han godt kunne twitret litt mer om.

6. @alfholme
Det er ikke så mange politikere som holder ut i sommervarmen, så utvalget denne uka er tynt. Men Alf holder stand. Selv om vi politisk ofte er uenige, så er han flink til å utnytte de mulighetene sosiale medier gir – både gjennom Twitter og bloggen hans.

7. @ceciliestaude
Høyskolelektor på BI. Twitrer med litt ujevne mellomrom, men stort sett alltid interessant om bruk av sosiale medier som kommunikasjonsstrategi. Jeg liker å følge henne fordi hun har en akademisk bakgrunn og vinkel på det hun skriver. Også en bra blogger!

8. @vadseth
Den tidligere redaktøren i Fædrelandsvennen, nå nyinnflyttet i First House, kommer først og fremst med her fordi han sier at jeg er én av to. Thats it :) Men han er også tidvis ganske morsom. Tidvis selvfølgelig!

9. @cecilienissen
Dyktig dame fra Kristiansand. Kunstner og kulturdame, men med sterke meninger om også andre ting. Jeg liker å følge Cecilie fordi hun både er morsom, aktuell og fornuftig!

10. @evakvelland
Selvfølgelig skal jeg selv stå på min egen liste! Ha! Om ikke VG vil ha meg – så får jeg fikse biffen selv.

God agurktid! Også til alle dere som burde stått på denne listen. Spesielt alle egdene jeg glatt har hoppet bukk over… Og for å være skikkelig agurk, så slenger jeg på nummer elleve, @valgerd. Hennes liv er det verdt å følge!

2 kommentarer

Filed under Sosiale medier

2 responses to “Agurker, twitrere og min topp-ti-liste

  1. Morsom. Stal nokre av deg der :)

  2. Ingvill Dybfest Dahl

    Hei!
    Vi er glade for at VG-listen skaper engasjement og fører til alternative lister nettet over. Vår intensjon med listen var IKKE å ramse opp «de aller viktigste» å følge på Twitter. Heller ikke de hyppigste, morsomste eller «beste» twitrerne.
    Utgangspunktet for akkurat denne listen var å anbefale folk som kan være å interessante å følge INNEN DE FEM KATEGORIENE film, musikk, kunst, litteratur og kjendis.
    Dessverre ble ikke dette kommunisert ut på trykk, så jeg forstår godt at noen ble provosert.
    Men flere av Twitrerne den interne twittereliten sverger til ville altså ikke ha noen plass på en slik anbefalingsliste innen disse feltene, uavhengig av hvor mye godt de twitrer om!
    Akkurat denne gangen var ikke poenget å anbefale «verdensmestre» på Twitter. Men det utelukker ikke at vi lager andre – og forhåpentligvis bedre kommuniserte og forklarte – lister en annen gang.
    Tro det eller ei – vi ønsker hele tiden å lære av våre feil og bli bedre.

    Hilsen VG-journalist og filmanmelder Ingvill Dybfest Dahl (som anbefalte filmfolkene på listen, og står inne for dem!).

Legg igjen en kommentar

