Here we go again…

Det er like sikkert som at regnet kommer i juli; oppslagene om at studenter som kommer til Kristiansand og UiA i august, ikke finner tak over hodet. Studentboligene er fulle, og det private markedet er tynt og dyrt. Hvert år på denne tiden minner media oss på at det ikke er bygget nok studentboliger. Hvert år slenger de på et eksempel eller to. Og hvert år så ordner det seg alltid. Midlertidige løsninger tar unna den verste køa – og når alt kommer til alt, så kan også midlertidigheten ta slutt. Men det betyr vel ikke at alt er som det skal være? Nei, det betyr fortsatt av vi mangler studentboliger i Kristiansand.

Jeg har selv aldri hatt behov for studentbolig i Kristiansand. Enten fordi jeg har pendlet til egen bolig i Mandal, eller fordi jeg har eid egen bolig i Kristiansand. Jeg har vært heldig, men jeg forstår godt den frustrasjonen Nina Klemetsen viser i dagens Fædrelandsvennen, når hun står med en 2-åring på armen – og ikke noe sted å bo. Nå tror jeg det ordner seg også for Nina på et tidspunkt. Men det at det ordner seg for alle til slutt, betyr at også det private boligmarkedet er helt avgjørende for at alle skal få et sted å bo. Det er ikke nok studentboliger til alle som ønsker det, og det private markedet presses opp i pris. De fleste får bolig til slutt, men det kan bli en dyr affære.

Ved den nye campusen i Grimstad ser det ut til å være god dekning. Det er bra! I Kristiansand gjentar historien seg hvert år. Jeg skriver ikke dette fordi jeg har noen annen løsning på problemet enn at det må bygges mange, mange flere studentboliger. Ikke bare i Kristiansand – men også i resten av landet. Alle vet det, men det er vel likevel ikke så lett? Dette er en av de sakene som kommer år etter år. Jeg er aldri i tvil om at ganske umiddelbart etter at opptaket til UiA er gjennomført i juli, så kommer den doble siden i Fædrelandsvennen om at det ikke er nok boliger.

Satsing på forskning og høyere utdanning er en av de aller viktigste investeringene for fremtiden. Bolig for studenter er en del av pakken. Det private markedet både er og skal være en del av det totale boligtilbudet til studenter, men en høyere dekningsgrad på offentlige studentboliger vil både lette presset på de private prisene og øke lysten til å søke seg til Kristiansand. Jeg tror Nina Klemetsen kan bekrefte at du ikke kommer langt med studieplass og barnehageplass, hvis ikke du har et sted å bo! – Problemet er nå, sier leder for studentorganisasjonen, Irene Bredal. Da hjelper det lite at det kommer flere boliger om et halvt år, ett år eller fem år.

1 kommentar

Filed under Forskning og høyere utdanning, Kristiansand

One response to “Here we go again…

  1. Enig i på’n igjen…men personlig mener jeg at studentutviklingen har mange behov som er mer akutte enn boligbehovet. Det mente jeg også da «Boligaksjonen» fikk rent flertall i studentrådet i Bergen…som du selv skriver, i likhet med arbeidende mennesker må også studerende mennesker tåle å reise til og fra jobben – og noen kilometer. I Bergen var faktisk ikke studentboligene på Fantoft fullt besatte, ettersom studenter ikke kunne bo i en bydel som het Fana. Om man er villig til å bevege seg og tåle nøktern standard er det boliger å få. Litt fleksibel må man være – det må alle.

Legg igjen en kommentar

