Samfunnsfag og arbeidsmarked

Samfunnsfagene er i vinden! I dagens Fædrelandsvennen kan vi lese at studentene strømmer til og populariteten skyter i været ved UiA. Det liker jeg! Selvfølgelig fordi jeg selv er samfunnsviter, og selvfølgelig fordi jeg selv har min utdannelse fra UiA. Men også fordi det er bra at flere unge mennesker velger å studere innen et fagfelt som gir både økt kompetanse og bevissthet om det som skjer rundt oss i samfunnet. Interessen for politikk og samfunn er ikke døende, men den er annerledes enn den var før. Den manifesteres i liten grad gjennom de tradisjonelle kanalene – som valgdeltakelse og i de politiske partiene. At søkertallene til samfunnsfagene ved UiA nå øker, er kanskje et tegn på at den igjen er i endring? At vi igjen ser nytten og gleden av å interessere oss for det som skjer rundt oss hele tiden?

Uansett grunn, så er det gledelig. Jeg har en bachelor i statsvitenskap og en master i offentlig politikk og ledelse; begge fra Universitetet i Agder. Som politiker fikk jeg nytte av studiene, og som student fikk jeg nytte av politikken. Det gjorde det ekstra spennende for meg å ta en mastergrad i samfunnsfaglig retning. I avisen i dag kan vi lese om Mathias Bruvoll som er nyutdannet journalist, og nå skal ta et årsstudium i samfunnsfag. For han er det sikkert nyttig lærdom når han skal ut i jobb som bladfyk, radiovert eller hvor han måtte ende. Alle har sine grunner til hvorfor de synes det er spennende å studere en eller annen form for samfunnsfaglig retning. At flere vil det er uansett bra. Det øker vår bevissthet om det som skjer rundt oss, øker engasjementet for og kunnskapen om det samfunnet og de demokratiske (eller udemokratiske) strukturer som legger rammen for både Norge og resten av verden.

Men hva så? Hva så når du er ferdig med en samfunnsfaglig utdannelse? Får du jobb? Relevant jobb? Jeg ble ferdig med min mastergrad i desember 2009. Det samme gjorde ca ti andre. Noen av oss har fått jobb. Jeg vet at et par har havnet i relevante stillinger i det offentlige, og selv har jeg vært så heldig å få et doktorgradsstipendiat i offentlig administrasjon ved UiA. Men mange sliter også med å komme seg inn på arbeidsmarkedet. Det er lite relevante jobber å søke på. Det er mange søkere på hver stilling. Det er mange interne søkere. Det er mange søkere med lang arbeidserfaring. Da er det ikke så lett å være ung og nyutdannet – uansett hvor gode karakterene måtte være! Mange vil fortsette å være på Sørlandet etter endt utdannelse ved UiA. Det er bra. Vi trenger dyktige, høyt utdannede folk i landsdelen. Vi trenger kompetansen og kunnskapen. Vi trenger hodene og hendene. Men hodene må ha noe å gjøre! Jeg tror de fleste får seg jobb på sikt. Kanskje må du senke kravene til din første «skikkelige» jobb. Men med et ben innenfor, så er du i gang. Næringslivet og det offentlige på Sørlandet trenger den kompetansen samfunnsvitere får. Jeg tror det er viktig med en tettere relasjon mellom arbeidslivet og studiene. Næringslivet og det offentlige må inn på universitetene, og studentene må ut til aktuelle arbeidsgivere allerede i løpet av studietiden. Det vil alle tjene på!

Min oppfordring: Søk deg inn på et samfunnsfagsstudie! Det er verdt det på alle bauer og kanter.

Legg igjen en kommentar

Filed under Sørlandet, Skole og utdanning

Legg igjen en kommentar

