Sørlandet, vet du!

Så glad er jeg i Sørlandet!

«Men også det er vel bedre på Sørlandet, Eva?«. «Selvfølgelig«, svarer jeg. «Alltid«, følger jeg opp med. Alltid – på Sørlandet, vet du!

Jeg er patriot. Selverklært og mobbet Sørlandspatriot. Og skal jeg være helt ærlig: Mandalspatriot. Det er dog en patriotisme jeg forsøker å dempe litt. Jeg bor jo i Kristiansand nå (på Sørlandet, vet du). I dag kunne vi lese i Fædrelandsvennen (den avisen fra Sørlandet, vet du), at de aller fleste vil tilbake til landsdelen etter kortere eller lengre opphold utenbys (altså utenfor Sørlandet, vet du). Jeg har gjort det samme. Ikke studert så mye utenbys, men jobbet – flere år, og flere ganger. To ganger to år i Oslo og et halvårsopphold i det store utland (langt vekke fra Sørlandet, vet du).

Men også jeg kom hjem. Kanskje for godt. Hvem vet. Jeg gjør ikke. Jeg har i alle fall landet godt og bredrumpa her (her på Sørlandet, vet du). Jeg har til og med skiftet by. Nå er jeg en mandalitt i Kristiansand (også det på Sørlandet, vet du). På toppen av listen over hvorfor sørlendinger flytter hjem igjen, troner familien – og deretter kommer stedet og bomulighetene. Jeg er jammen ikke helt sikker på hva som fikk meg hjem (til Sørlandet, vet du). Det er klart det er viktig å være i nærheten av familien – og av vennene mine (som stort sett har blitt på Sørlandet, vet du). Men det var nok heller stedet, området, regionen, kommunene og jeg-vet-ikke-hva-jeg-skal-kalle-det, som gjør at jeg alltid flytter tilbake – og som gjør at jeg nå kanskje har parkert for godt (på Sørlandet, vet du). Jeg har ikke slått rot her fordi jeg har barn, eller fordi jeg har mann som vil bo her og heller ikke fordi jobbmulighetene var best her. Tvert i mot. Med min utdannelse og bakgrunn – ville Oslo vært et desidert mye bedre arbeidsmarked. Men likevel blir jeg her (på Sørlandet, vet du).

Jeg har ingen, verken god, rasjonell eller fornuftig forklaring på hvorfor jeg blir. Likevel kunne jeg ikke tenke meg noe bedre sted å være på hele den store globale verdenskula (den som Sørlandet ligger på, vet du). Kanskje er det menneskene? Kanskje er det været? Kanskje er det noe helt annet? X-faktoren? Hvem vet. Jeg trenger egentlig ikke noen annen grunn enn at det er her jeg trives best. Enn at det er her jeg vil bygge og bo. Enn at det er her jeg liker å trekke frisk luft ned i dårlig-kondis-lungene. Vi har sikkert mange utfordringer på Sørlandet: Veiene, likestillingen, levekårene og andre ting. Men det betyr likevel ikke vi ikke nyter det, elsker det og forguder det.

Sørlandet, vet du!

Legg igjen en kommentar

Filed under My life, Sørlandet, Våseri

Legg igjen en kommentar

