Lær av Jenny

I den lille og hyggelige parken der jeg bor, er det stort sett rent, pent og trivelig. Som så mange andre, så har jeg ikke tenkt så mye over det; over hvorfor det er så fint der. Som så mange andre, så har jeg vel bare tatt for gitt at noen har ansvar for å holde det fint. Men jeg har sett henne noen ganger. De gangene jeg strener gjennom parken. Enten for å kjøpe egg og dopapir på Jokeren, eller på vei hjem fra et eller annet. Nå vet jeg hva hun heter, og hvorfor hun er så ofte i den lille parken. Kristiansand Avis kan i dag fortelle om Jenny (84) som både liker å ha noe å gjøre, og liker å ha det rent rundt seg. Det er Jenny som holder parken min fin. Det er Jenny som plukker opp søppel, flasker og sigarettsneiper utenfor leilighetskomplekset mitt. Det er Jenny som gjør det ingen andre gidder lenger.

For noen dager siden så vi bilder i Fædrelandsvennen fra Hove-festivalen. Eller rettere sagt – etter Hove-festivalen. Det lå så mye søppel og eiendeler igjen på campingområdet, at du uten problemer kunne fyrt opp Sankt Hans-bål de neste to tiårene. Ungdom (og voksne) hadde det sikkert ulidelig moro på festival – men det var ikke like gøy å rydde etter seg. Festivalen har et bevist fokus på miljø, og muligheten for å veksle inn søppel i for eksempel matbonger, er et pluss i boka. Men likevel flyter det når området er forlatt. Vi kjenner oss vel igjen alle sammen. Fra når vi var fem år og alle legoklossene skulle ut over hvert bidige kvadratcentimeter av stua. Strålende gøy! Men ikke like gøy å rydde opp etterpå. Det var jo så mye mer praktisk om mamma gjorde det for oss. Det er nok sånn de tenker, ungdommene på Hove, at noen nok plukker opp etter de. Og de har nok rett i det; noen plukker opp. Jeg skulle bare ønske at det hadde vært en helt naturlig ting å gjøre det selv. At vi alle hadde tenkt litt mer som Jenny i parken ved Jokeren.

Nå høres jeg sikkert ut som en moraliserende gammel kjerring, men vi må da kunne plukke opp søpla etter oss. Hva er det som gjør at vi synes det er helt greit å slenge fra oss det vi måtte ha til overs? Er vi så bortskjemte at vi forventer – uten dårlig samvittighet – at noen andre rydder etter oss? Er vi så bortskjemte at vi synes det er helt greit å kaste et ispapir på gata i Kvadraturen – fordi kommunen kan rydde etter oss? Jeg håper ikke det. Jeg ønsker meg flere som tenker som Jenny; tenker at vi må ta vare på omgivelsene, tenker at vi har et ansvar for miljøet, og ikke minst – tenker at vi plukker opp dritten vår selv!

Jenny etterlyser flere søppelkasser i Kvadraturen. Det gjør hun rett i, og det håper jeg hun får!

1 kommentar

Filed under Klima og miljø

One response to “Lær av Jenny

  1. Flott innlegg, Eva! Alle borettslag trenger en Jenny. Vi har vår vi også. :)Man burde passe på å fortelle dem hvor mye man setter pris på dem, det er ikke sikkert de er klar over hvor verdifulle de egentlig er.

Legg igjen en kommentar

