Hei – eller nei?

Jeg tenker egentlig ganske mye på det. På hvordan vi forholder oss til hverandre i Norge. Hvordan vi snakker til hverandre, oppfører oss mot hverandre og kanskje ikke minst – hvor og når vi hilser på hverandre. Det er rart det der. Eller kanskje ikke, men det er i alle fall verdt å merke seg – synes nå jeg. La meg ta to eksempler for å illustrere hva jeg mener med norsk hilsevaner – kutyme for å si hei eller ikke; snakke eller ikke; nikke eller ikke. Gå rett forbi med nesa i sky eller slepende i støvet, eller bukke dypt etterfulgt av et mysende god dag. Her viser nemlig «reglene» seg å være ganske så avhengig av avstand til moderskipet.

Jeg er vokst opp i Mandal, bor nå i Kristiansand, har bodd i Oslo og har bodd i Washington, DC. Allerede der har vi fire hilsenivåer. Nivå én er selvsagt Mandal. Her hilser og snakker jeg med de jeg kjenner godt (venner, kollegaer og familie), mens jeg godt kan putte nesa i grusen når jeg passerer alle de jeg godt vet hvem er, men ikke har noe forhold til (men gjerne er venn med på Facebook…). Hva så med Kristiansand? Her evner jeg selvsagt også å stoppe for å snakke med de jeg kjenner godt – men i tillegg så kan en gatesleng opp Markens også resultere i at jeg nikker litt usikkert til de jeg vet godt hvem er fra Mandal – men som ikke var en del av hilsenivå nummer én. Idioti? Helt sikker, men sånn går nå dagene. Så har vi hilsenivå nummer tre: Oslo. Hvordan forholder jeg meg til Mandalitter her? Jo, her kan jeg faktisk finne på å ikke bare nikke nesten ubemerket, men også si hei til de jeg vet godt hvem er fra Sørlandet. Kanskje til og med ta en rask prat dersom situasjonen tillater det. Vågalt! Det aller verste er det store utlandet. Her går vi helt bananas! Nå husker jeg ikke hvor mange Mandalitter jeg traff i Washington DC, som jeg ikke kjente godt. Men om jeg traff noen, så kan du være sikker på at jeg snakket med de, spise med de, drakk kaffe med de og kanskje også delte festligheter med de. I det store utland kjenner alle hverandre. Vi har da tross alt felles kjente! Eller er i det minste fra samme land, og deler gjerne ei flaske hverdagsnasjonalisme!

I det siste har jeg blitt en riktig så ivrig turgåer. Ikke ekstremsport over flere dager, men bedagelige én time eller to i Baneheia eller rundt Odderøya. Norske hilsevaner treffer jeg stadig på – spesielt i Baneheia. Der begynner jeg lengst ute mot Kvadraturen og går stadig lenger innover – før jeg snur og går samme veien tilbake (i alle fall samme retning – litt avhengig av dagens retningssans). Poenget er: Jo lenger inn i marka jeg kommer – jo flere hilser jeg på. Og jo lenger inn jeg kommer – jo flere stavelser hilser jeg med, og blir hilset med. Merkelig. Sånn rundt stampene og området der, så er det ikke mange som hilser på hverandre. I lysløypa får og gir jeg kanskje et par små nikk – spesielt når jeg treffer solmysende representanter fra den litt eldre garde. I min sedvanlige sløyfe rundt Bånetjønn begynner det å ta seg opp. Da nikker jeg til de fleste og stotrer til og med hallo i ny og ne. Men – våger vi oss enda lenger vekk fra sivilisasjonen – da løper vi jo helt løpsk. Plutselig kjenner alle hverandre. Nikking er for pyser og hallo er det minste vi kan forvente. Vi utveksler til og med noen høflige ord om været dersom det passer seg. Og har du kommet så langt vekk fra Kvadraturen at du gjør lurt i å ha vann og nøtter i sekken – ja, da kan du risikere at vilt fremmede mennesker spør om du skal gå langt, hvor du har kjøpt de gode turskoene og om du ikke tilfeldigvis har solkrem med faktor 25 i den nye sekken din. Vågalt!

Vi har altså så mange innebygde hilsenivåer og sperrer for fremmede (og kjente) mennesker at faren for å gå i surr er overveldende. Tenk om jeg skulle finne på å si: «Flott vær for tur i dag», til en tilfeldig forbipasserende på Markens, eller si hei til noen allerede ved stampe 3? Skrekk og gru, menn i hvite frakker og skam hele veien hjem!

Agurktiden er en belastning for politiske bloggere…

4 kommentarer

Filed under Våseri

4 responses to “Hei – eller nei?

  1. Are

    Morsomme betraktninger!

    Minner om en historie fortalt av en somalier som nettopp var kommet til Norge. Vedkommende kom inn i en buss med bare én passasjer, og gikk – selvsagt – og satte seg ved siden av denne passasjeren. Det var jo sosialt og kjekt for begge!

    Mange sosiale koder som ikke er helt klart definert. Får sette i gang et studie som dette: http://blog.xkcd.com/2009/09/02/urinal-protocol-vulnerability/

  2. Are-Harald

    Bruttern, som er sosiolog og bereist, mener at det i Norge er klarere skiller mellom hvilke regler som gjelder på ulike arenaer, enn i mange andre lang. Å stoppe noen på gata for å snakke med de for eksempel, det blir fort rart. Med mindre det er lørdagskveld og folk er fulle, da går det lettere. Det er vanlig at folk er bestemt på at de er et spesielt sted for å gjøre noe spesifikt, og da blokkerer for å gjøre andre ting – som å prate med folk. Treningssentre er et sted der mange tenker slik.

  3. Kan, etter noen dagers vandring fortelle at dette med «jo lenger inn i marka vi kommer – jo flere hilser vi på» har sine begrensninger.

    På en tur til Preikestolen, så nytter det ikke. Dette er en rute som er tettere befolket enn Markensgate på en handelens dag. Man treffer likevel noen få perifere Kristiansander, som man faktisk veksler noen ord med, finner ut at man har felles kjente, og ønsker hverandre en god tur. Ellers går man forbi alle og enhver, og irriterer seg over alle de idiotene som har valgt å gå samme løype som oss på en godværsdag. Ikke mange nikk og hei å spore på en sånn tur.

    På vei til Kjeragbolten er det noe av det samme. Men befolkningstettheten langt lavere i dag pga stiv kuling, tåke og regn om hverandre, førte til at man vekslet flere ord med imponerende mange om vær og vind. Likevel begrenser hilsingen seg i all hovedsak til nivået rundt 3. stampe.

    Dette til informasjon.

Legg igjen en kommentar

