Who’s next in line?

Et knippe Venstre-ordførere.

Da kan endelig Fædrelandsvennen melde det vi alle (noen få…) har ventet på; ordfører Per Sigurd Sørensens svar på om han ønsker gjenvalg eller ikke etter valget i 2011. Det ble nei! Nei av hensyn til eget ønske om å returnere til næringslivet, og nei av hensyn til fritid, familie og venner. Helt forståelige og plausible grunner. Jeg må likevel innrømme at jeg hadde håpet på det motsatte svaret. Jeg hadde håpet at han ønsket en ny periode. Litt fordi jeg liker mannen. Han er dyktig, mer opptatt av miljøet enn en gjennomsnittlig Høyre-mann og han er ikke minst sympatisk. Men også litt fordi jeg virkelig ikke vet hvem som hopper etter ham. Who’s next in line?

Jeg kjenner ikke Kristiansand og politikerne i Kristiansand så godt at jeg helt kvalifisert kan uttale meg. Men litt har jeg likevel fått med meg (correct me if I’m wrong). Den første som gjerne står klar til å overta ordførerkjedet, er varaordføreren. Personen som i fire, åtte eller flere år har måttet leve på skyggesiden og kun fått sine tilmålte ferieuker of fame. Stand in for ordføreren, og ventende på tur. I Kristiansand er Mette Gundersen (Ap) varaordfører. Jeg har ikke et vondt ord å si om Mette, bortsett fra at hun har vært en varaordfører totalt uten profil. I starten av fireårs-perioden var hun noe synlig. De siste årene har hun vært totalt usynlig. Selv om hun nok har full tillitt i eget parti, tror ikke jeg hun blir ordfører etter 2011-valget. Men for all del – jeg lar meg gjerne overraske.

Køen etter Per Sigurd er nok ikke veldig lang, men den inneholder nok uten tvil en utålmodig Jørgen Kristiansen (KrF). Han er dyktig; det er det ingen tvil om. Men han er også veldig konservativ; det er det heller ingen tvil om. Jeg identifiserer meg på mange måter med KrF nasjonalt, men har større problemer med det lokalt. Sammen med Frp, sørger KrF for at Sørlandets politiske miljø fremdeles har en stor urbefolkning av konservative menn og kvinner. Min største frykt er at Kristiansand skal styres av et flertall bestående av KrF og Frp – enten det er Jørgen Kristiansen (KrF) eller Tor S. Utsogn (Frp) som tar på seg ordførerkjedet.

Jeg vil tro at både Per Sigurd og nominasjonskomiteen i Kristiansand Høyre har klødd seg lenge både i hodet og på leggen for å finne ordførerens arvtager. For meg er det ikke åpenbart hvem det er, men kanskje er det noe jeg ikke ser? Kanskje står kronprinsen eller kronprinsessen allerede på podiet – klar til å ta over? Opplys meg gjerne, for jeg ser det ikke.

I Ap, KrF og Frp har allerede toppolitikerne signalisert at de ønsker gjenvalg, førsteplassen på lista i 2011 og aller helst også ordførerkjedet. Derfor kommenterer jeg det som en selvfølge at slik blir det (noe det selvfølgelig ikke er…). Det indre livet til Høyre vet jeg akkurat så lite om som jeg beskriver over. I de andre partiene: Venstre, Senterpartiet, SV, PP, MPG og Demokratene, vet jeg ennå ikke hvem som ønsker å toppe listen – så de får vi se på senere. Men vi skal vel ikke se bort fra at det også i de mindre partiene er kandidater som stiller seg åpen for å være next in line?

Hva mener du? Who’s next in line i Kristiansand?

2 kommentarer

Filed under Kristiansand, Partifloraen

2 responses to “Who’s next in line?

  1. Jeg kjenner ikke til lokalpolitikken i Kristiansand, men som Venstre-jente håper jeg selvsagt, på generelt grunnlag, at det blir et Venstre-navn som trår inn som neste ordfører. :P

  2. Kan ikke se andre kandidater enn Eva Kvelland fra Venstre :o]

Legg igjen en kommentar

