Bil eller boots?

Foto: flickr.com/runeh

Da jeg var liten telte vi biler. Satt på en stein langs veien i Hålandsbakken i Mandal med penn og papir. Telte biler og skrev ned bilnummer. Vi rakk begge deler, for det var ikke den helt store trafikken der jeg vokste opp. Hadde vi telt gående, hadde vi sannsynligvis hatt tid til å registrere både høyde, vekt og øyefarge…

1, 2, 3, 4 … I disse dager telles det i Kristiansand. Det telles hvor mange mennesker som beveger seg til fots. Noen kommer gående til byen, noen syklende og mange kjørende. Men når de er i byen – da spaserer, spankulerer og går de. Telleaksjonen organiseres av Statens vegvesen, og foregår på over 30 tellepunkter i Kristiansand. Aksjonen handler om å skaffe kunnskap om hvor mange som går. Kunnskap som kan brukes til å skape en by som er godt tilpasset de som lever og beveger seg der. Spesielt er dette viktig for sentrum; for Kvadraturen. På hovedveiene er det klare skiller. Bilene i én (eller fire…) baner, syklende og gående i én eller to forskjellige baner. Letter å håndtere og lettere å planlegge. I bysentrum er det vanskeligere. Busser, biler, syklende og gående skal gjerne til samme sted og gjerne bruke samme gateløp. Smale fortau – mange gående. Smale gater – biler, busser og sykler.

Dette er utfordringer som også gjelder for Kristiansand sentrum; for Kvadraturen. Europaveien går nesten tvers gjennom byen, og det er få steder du ikke har lov til å kjøre. Dessverre! Byplanlegging er vanskelig, og mange hensyn skal tas. Vi ønsker mest mulig tilgjengelighet – også med bil, samtidig som næringslivet i sentrum gjerne vil at potensielle kunder kan parkere rett på utsiden av forretningen. Helt forståelig – men også problematisk. I Kvadraturen kan du kjøre nesten alle andre steder enn 90 % av Markens og selvsagt torget. Jeg håper at tellingen som nå gjennomføres i Kristiansand, viser at det er behov for å i større grad dedikere sentrum til gående og syklende. Bussen trenger gode og tilrettelagte traseer i sentrum, men bilene bør flyttes lengst mulig ut mot randsonen av Kvadraturen. Flere gater bør stenges for trafikk, og mer parkering må vekk fra gateplan og vekk fra kjernen av sentrum.

Kanskje er det gamle Venstre-forslaget om bybuss en god idé? Kanskje kan flere gater gjøres bilfrie? Kanskje kan Lundsbroa stenges for biler, og forbeholdes gående, syklende og busser? Kanskje kan også siste bit av Markens snart bli gågate? Kanskje…

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Filed under Byutvikling, Kristiansand

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s