Et godt eksempel…

… og det finnes mange flere. Mange flere eksempler på at ett felles Agder står sterkere som enhet inn mot sentrale myndigheter, enn det de to små fylkene i dag gjør hver for seg. Eksempelet jeg viser til er ikke nytt, men det viser så til de grader viktigheten av at Sørlandet står samlet som ett – ikke to. «Roper varsku for sykehuset», er overskriften på side to og tre i dagens Fædrelandsvennen. En samlet Agderbenk går i bresjen og roper varsko. En samlet Agderbenk. Saken handler om at Sørlandet Sykehus HF risikerer å miste 100 millioner kroner i året i forhold til det som er budsjettert av styret (jeg sitter for ordens skyld ikke i styret i SSHF lenger). Særlig står psykiatrien i fare. Dette som en del av at Helse Sør-Øst i dag behandler den nye inntektsmodellen for sykehus-Norge. I tillegg reagerer politikerne fra hele fargeskalaen, med rette, på at karkirurgien står i fare for Sørlandet. Jeg skal ikke si mer om selve saken. Jeg er enig med Agderbenken, men det er ikke budskapet mitt nå.

Budskapet mitt nå er at dette viser viktigheten av et samlet Agder. Som journalist Christian Storjord sier i en kommentar i dagens Fædrelandsvennen, så må vi nå innse at den viktigste sykehuskampen ikke står mellom Arendal og Kristiansand – men mellom Sørlandet og Østlandet. Det har Agderbenken forstått, og nå håper jeg også alle vi andre kan forstå det. Men jeg er uenig i at vi skal legge fylkessammenslåingsdebatten til side i denne kampen. Denne kampen er nettopp et eksempel på hvor viktig debatten om ett Agder er. Om hvor viktig det er at landsdelen bygges større og sterkere – og den forteller oss igjen, at stolleken mellom Kristiansand og Arendal, ikke handler om fordeling av sykesenger dem i mellom. Det er staten som eier sykehusene – og det er der vi må bruke energien.

Det er, etter min mening, mange gode argumenter for å slå sammen Agder-fylkene, og jeg skal ikke gjenta meg selv til det kjedsommelige (tror jeg). Men det argumentet som dette eksempelet viser, er at Vest- og Aust-Agder hver for seg i dag er som småfylker å regne. Små geografisk avgrensede regioner, som hver for seg ikke har den nødvendige tyngde overfor nasjonale myndigheter. Samlet blir vi landets sjette største fylke, og en tyngre aktør overfor departementer, regjering og Storting. Christian Storjord skrev følgende i sin kommentar: «Tidlig i en slik debatt vil kravet om ytterligere effektivisering og samordning komme. I en slik debatt bør Sørlandet være på offensiven». Det gjør vi best sammen, og det gjør vi best med et felles folkevalgt organ (fylkesting) som kan representere ett Agder med et mandat fra velgerne.

Er du lei av å høre meg snakke om sammenslåingen av Agder-fylkene? Du vil garantert bli mer lei.

Legg igjen en kommentar

Filed under Ett Agder

Legg igjen en kommentar

