Lærerevaluering?

«–Den gode lærer tar selvsagt elevene med på råd, og hører på synspunktene deres», sier Arne Fjermeros i Utdanningsforbundet i dagens Fædrelandsvennen. Jeg er enig, og jeg tror de fleste lærere i dag har et ønske og et utgangspunkt om at elevene skal få være med på å utvikle både den faglige og den sosiale biten av det å være elev (og ansatt) i norsk skole. Men jeg er samtidig tilhenger av et system der elevene får lov til å gi tilbakemelding til og gjennomføre en form for evaluering av sine lærere. Frp har fremmet et forslag i Kristiansand om at tiendeklassingene i kommunen skal få anledning til å evaluere sine lærere. At det legges opp til samme system som i dag gjennomføres på UiA, mener jeg er positivt, nettopp fordi dette ikke er et stringent spørreskjemasystem – men et system som inviterer til samtale og dialog.

Jeg har selv vært student ved UiA i mange år, og avsluttet (endelig) min mastergrad i desember 2009. Det betyr at jeg har vært gjennom en rekke slike evalueringer som det vises til. For uinnvidde, så kan jeg fortelle at de gjennomføres på følgende måte: Klassens/studiets tillitsvalgte får ca en halvtime alene med studentene (for eksempel på slutten av en forelesning). Halvtimen er ikke forhåndslagt, men likevel innholdsmessig styrt av en liste med punkter som UiA ønsker at studentene skal gi tilbakemelding på; for eksempel pensum, arbeidskrav, pedagogisk opplegg og læringsmiljø. Den tillitsvalgte samtaler med medstudentene og får tilbakemeldinger – både av positiv og negativ art. Dernest møter den tillitsvalgte foreleser og gir han de tilbakemeldingene som kom frem hos studentene. I fellesskap drøfter de mulige endringer, og det utformes og offentliggjøres et referat til studentene – der både innspill og forelesers kommentarer fremkommer. Dette er den prosedyren jeg er vant til, og det er selvsagt mulig at det også ved UiA er noen «lokale» varianter.

Så vil noen si at studentene ved UiA er minst ti år eldre enn tiendeklassingene ved ungdomsskolene i Kristiansand (og at jeg er minst femten år eldre…). Det er sant. Men jeg tror likevel at de er voksne nok og ansvarlige nok til å gjennomføre et slikt opplegg. Også de ønsker en best mulig undervisning og et best mulig læringsmiljø. Dette er ikke et avansert opplegg som legger opp til mye administrasjon og papirarbeid, stor tidsbruk eller flokkuthengig av lærere. Jeg tror at en slik ordning også vil være med på å ansvarliggjøre elevene i større grad. Ved å måtte, i fellesskap, tenke gjennom hva de synes er bra og hva de mener kan forbedres i klasserommet, hvordan de mener sin lærer kan forandre eller forbedre den rollen han har overfor klassen, tror jeg det gjør at også elevene tvinges til å bli mer bevisst på hva deres rolle i klasserommet er, og hvordan den eventuelt kan endres og forbedres.

Det er mulig det er fornuftig å utsette forslaget slik skoledirektøren kommer til å foreslå i formannskapet, men jeg håper at politikerne i Kristiansand, når saken en gang kommer på bordet, ikke bare tar på seg redsel-for-hva-elevene-skal-si-brillene, men også ser mulighetene dette gir til å både involvere, ansvarliggjøre og vise tillitt til elevene. For lærerne tror jeg dette vil være en positiv måte å få tilbakemeldinger på hvordan elevene opplever skolehverdagen – både sosialt og faglig.

Eller tar jeg helt feil? Jeg er heldigvis åpen for det også.

Legg igjen en kommentar

Filed under Kristiansand, Skole og utdanning

Legg igjen en kommentar

