Blogg om bloggen…

Det er vel på dette tidspunktet man skal lure på om galskapen har tatt overhånd. Når man sitter på kontoret andre pinsedag, for å ta unna alt som ikke ble gjort i forrige uke, men likevel ender opp med å blogge om sin egen blogg. Sin egen blogg. Ikke andres blogg. Men jeg har tenkt litt på det de siste dagene. Jeg har tenkt på det siden noen spurte meg: «Hvorfor blogger du så mye? Er ikke det like nyttig for en politiker som å skrive hemmelig dagbok? Er vel ingen som leser det likevel».

Hm! Stemmer det? Har det ingen nytte, bortsett fra min egen gode samvittighet? Jeg skal ikke blande god eller dårlig tidsbruk på Facebook og Twitter inn i dette, men relasjonen de har til bloggen er i stor grad å fungere som en formidlingskanal. Prosedyren er stort sett som følger: Skriv en bloggpost og publiser en link på Twitter og Facebook. Noen ganger ender det opp i en liten eller stor debatt om bloggposten på Facebook-siden min eller på Twitter. Mange ganger gjør det ikke det. Noen ganger henter media et sitat eller to fra bloggen. Mange ganger gjør de det ikke. Bloggen min begynner å få litt tid på baken nå. Fra en en spe start, via et variabelt år, frem til nå å være ganske oppdatert, relativt dagsaktuell og med hovedvekt på det politiske. Den trengte rett og slett litt tid på å modnes; på å finn sin (min) form. Fremdeles har den (og kommer til å ha) innslag av min glade hverdag, men i all hovedsak vil det nå være en blogg for de politiske tanker, ord, bønner og meninger.

Så hvorfor blogger jeg? Jeg blogger av flere grunner. Jeg blogger fordi jeg elsker å skrive, elsker å formulere setninger, sette sammen ord og skape tekster. Jeg blogger også fordi jeg lar meg provosere, distrahere, glede og rase over saker og ting andre har sagt, gjort eller ment. Jeg liker å reagere, kommentere og kanskje rase litt i retur. Det er da det politiske dyret i meg våkner. Men jeg blogger kanskje mest av alt fordi jeg håper og tror jeg har noe viktig å fortelle, noe å bidra med i den politiske debatten og det offentlige ordskiftet. I det siste har jeg forsøkt å i større grad være dagsaktuell i bloggpostene mine. Derfor blogger jeg tidlig på morgenen, og kommenterer gjerne noe jeg har lest i dagens Fædrelandsvennen eller hørt på de lokale morgensendingene i radio. På den måten forsøker jeg å skape en blogg som ikke bare presenterer gammelt nytt eller glimt fra hverdagslige gjøremål, men en blogg som både andre politikere, journalister og alle andre som av en eller annen grunn havner på evakvelland.wordpress.com, lar seg påvirke av. Noen vil bli provosert, noen vil le høyt eller nikke anerkjennende, mens andre vil la seg irritere over den dumskapen de mener jeg serverer. Alt dette er ok.

Men dersom ingen lar seg påvirke av det jeg skriver, da kan jeg kanskje like gjerne la være? Foreløpig fortsetter jeg fordi jeg elsker det, og fordi jeg tror jeg har noe å fortelle!

2 kommentarer

Filed under Sosiale medier

2 responses to “Blogg om bloggen…

  1. Anne Gulbrandsen

    JEG følger med på bloggen din. Kan ikke skryte på meg at jeg titter innom hver dag, men en gang pr uke er jeg her.

    Synes forøvrig det er en fin blogg å følge med på. Jeg leser alt du skriver. Om det er kommentarer fra Fædrelandsvennen eller oppdateringer fra Baneheia, uansett så leser jeg. Du skriver rasende bra, tydelig og artig.
    Må nok innrømme at jeg foretrekker glimt fra hverdagslige gjøremål. Men det er fordi jeg savner deg her i Mandal. Da er det fint med en oppdatering fra «storbyen».

    Fortsett å blogge! Jeg følger med!

    Anne.

  2. Eva Kvelland

    Ååå du er vel snill :-) Savner Mandal, og titter snart innom. Går bare så i ett for tiden…

Legg igjen en kommentar

