Same procedure as last year?

Foto: flickr.com/krdep

Sommeren nærmer seg med sjumilssteg om dagen. Sikre tegn er grønne trær, tette neser og svinerosa overarmer – og posisjonering frem mot nominasjon og lokalvalget i 2011. Det pleier å komme på denne tiden annen hvert år; året før det er valg og et drøyt halvår før partiene skal nominere sine kandidater til de gjeve plassene på valgseddelen. I dag så vi det første sommertegnet på at det er lokalvalg neste år. Fædrelandsvennen kan presentere de tre første som proklamerer at de er klar for gjenvalg: Mette Gundersen (Ap), Jørgen Kristiansen (KrF) og Tor S. Utsogn (Frp). Ordfører Per Sigurd Sørensen gir beskjed om at han fremdeles er langt inne i tenkeboksen, og fra de andre og mindre partiene, har vi ennå ikke hørt noe.

Da jeg gikk ut av bystyret i Mandal for noen måneder tilbake, la jeg igjen en tydelig beskjed til mine tidligere folkevalgte kollegaer: Husk at vi trenger utskiftning, og ikke ta gjenvalg dersom du ikke er motivert! Alderssammensetningen i Mandal bystyre er høy og mange har sittet der i veldig, veldig mange perioder. Selv jeg, som da jeg gikk ut fremdeles var den yngste representanten – har vært medlem av det folkevalgte organet siden 1999; altså ti år. Et bystyre skal representere de som velger dem, men også de som ikke går til stemmeurnene – enten fordi de ikke er gamle nok eller fordi de rett og slett velger å la være. Det betyr at både ungdom, unge voksne, voksne, godt voksne og den eldre garde bør være representert. De bør selvsagt også ideelt representere alle geografiske krinkler og kroker i en kommune, alle yrkesgrupper og sosiale lag av befolkningen. Slik er det selvsagt ikke, og slik trenger det heller ikke være. Men et folkevalgt organ der de under 30 eller de over 65 ikke er representert, er et fattigere organ. Det var et av mine budskap til bystyret i Mandal da jeg tok farvel etter ti år. Jeg er fremdeles spent på å se hvor mange som går i seg selv, og spør om dette er noe de virkelig vil i fire nye år. Om de har motivasjon og vilje til å fortsette – eller om det bare blir same procedure as last year

Nå er min nye hjemby Kristiansand. Det er her jeg er folkeregistrert, bor, lever og arbeider. Det er her jeg skal stemme, og det er eventuelt her jeg skal la meg velge på ei liste til lokalvalget 2011. I Venstre som i alle de andre partiene, så er en nominasjonskomité i arbeid. Jeg skal bruke god tid på å vurdere om jeg er motivert, har lyst og kapasitet til å stå på liste denne gangen; til å eventuelt la meg velge. Og jeg oppfordrer alle, ikke bare i Mandal, men også i Kristiansand, til å gjøre det samme. En ting er at det er fornuftig med en viss utskiftning, men det er vel så viktig at de som lar seg velge har den rette motivasjonen og lysten til å være med på å forme den kommunen de bor i de neste fire årene.

Både Gundersen, Kristiansen og Utsogn representerer i politisk sammenheng, den relativt unge, men likevel erfarne garde (i politikken er du ungdom lenge. Tro meg…). Jeg håper og tror at de vil dette. At de har et brennende engasjement for byen og en vilje av stål. At de har brukt tid til å tenke, vurdere, veie og konkludere – før de bestemmer seg for å fortsette som folkevalgte. Jeg tror de har det, og jeg oppfordrer resten av dagens bystyre i Kristiansand, og i andre kommuner, til å gjennomgå den samme tankeprosessen før dere gir nominasjonskomiteen i deres parti, et endelig svar.

Vil jeg? Kan jeg? Skal jeg? Vi har dessverre ikke overflod av mennesker som ønsker å la seg velge til politiske folkevalgte verv. Men det betyr ikke at vi skal nøye oss med det vi har. Same procedure as last year, fungerer kanskje for James og Miss Sophie, men ikke for meg.

4 kommentarer

Filed under Kristiansand, Valg 2011

4 responses to “Same procedure as last year?

  1. En ting er jo gjenvalg. En annen ting er rekrutteringen… Noe mer utakknemlig enn å være politiker er det nesten vanskelig å tenke seg. Hvorfor det har blitt sånn har jeg ikke noe klart svar på, men å være politiker er en vanskelig øvelse…

    I bunn og grunn handler jo politikeroppgaven om prioritering. Men, så er det sånn i Norge at vi har ingen gjeld og penger på bok. Da er det selvsagt noen politikere som lever i villfarelsen om at vi har råd til alt – alt skal prioriteres. Dessverre er det ikke så lett, og det ødelegger litt av det som er politikkens viktigste oppgave.

    Prioritering handler heller ikke bare om penger. Hva slags saksområder skal prioriteres? Eldreomsorg er viktig, og snart er de eldre så mange at de kan få flertall alene på Tinget. Miljøvern er viktig (for mange), men kanskje vi kan utsette det litt? Månelandinger er jo ikke bare, bare…

    Jeg hører vel til de som er takknemlig for at noen stiller til valg, selv om jeg har problemer med å finne noen som kan representere meg… Kanskje har vi valg for ofte? Burde det være enklere å se hvem som har ansvar for hva? Spør en i Markens om hvilke oppgaver som tilligger Fylkesmannen og Fylkeskommunen – jeg er ikke sikker på at svarene ramler ut på rad og rekke…

    Så til deg Eva! Jeg kan ikke love å stemme på deg, men du verden hvor herlig det kunne være om Venstre kunne fargelegge Kristiansand mer grønn!!! ;-)

    PS: Nyordet erfarnegarde bør meldes inn til #sprakteigen!

  2. Eva Kvelland

    Det er en interessant tanke at vi kanskje har valg for ofte. Samtidig så tror jeg det ville blitt enda vanskeligere å få folk til å stille til valg, dersom valgperioden var lenger.

    Vi skal farge Kristiansand grønn, men klarer ikke det uten nok stemmer :-) Så du må nok vurdere å stemme på oss, Lars!

    Nyordet er herved trukket tilbake :-)

  3. Eva Kvelland

    Eventuelt kan du jo stille til valg selv :-)

  4. Lars; jeg stemmer på deg!

Legg igjen en kommentar

