Tidstyveri eller verdi?

Dette ser ut til å være uken for å mene noe om sosiale medier; spesielt i Fædrelandsvennen. I gårsdagens avis gikk journalist Vidar Udjus til angrep på politikernes bruk av Twitter. I dag er fokuset rettet mot bruk av Facebook på arbeidsplassen. Jeg skal ikke ha noen sterk formening om hva hver enkelt arbeidsplass og sjef forbyr og tillater sine ansatte å bruke arbeidstiden til. Oppslaget i papirutgaven av dagens Fædrelandsvennen om forbud mot bruk av sosiale medier ved National Oilwell Varco, er likevel en anledning til å spørre seg om sosiale medier kun er en tidstyv, eller om det har en verdifull funksjon for en bedrift, kommune eller organisasjon? Leser vi dagens Kristiansand Avis, ser vi at også her har sosiale medier fått spalteplass. Dog med et litt annet fortegn enn i Fædrelandsvennen. Over to sider forteller Øystein Hjorthaug og Kristian Osestad i kommunikasjonsbyrået Fundament, hvordan de ser for seg en revolusjon i bruken av sosiale medier som annonsekanal. Det er en helt annen tilnærming enn det National Oilwell Varco har. Men det er kanskje ikke så rart? Kanskje er det for noen, men ikke for andre, slik Arne Roger Janse i Mediepartner sier i dagens Kristiansand Avis?

Jeg er på jobb nå. Klokka er nesten åtte. Jeg har sjekket Twitter, oppdatert statusen på Facebook og nå blogger jeg. Altså en god porsjon sosiale medier på morgenkvisten, samtidig som jeg pløyer aviser og drikker uante mengder kaffe. Stjeler det verdifull arbeidstid? Ja, kanskje. Jeg har for tiden en jobb der jeg i veldig liten grad har bruk for sosiale medier i arbeidsøyemed. Det er stort sett som politiker og privatperson jeg ferdes rundt i denne sfæren. Derfor velger jeg ofte å komme tidligere på jobb enn nødvendig. Jeg liker å starte dagen med kaffe og aviser – gjerne etterfulgt av et kort blogginnlegg der jeg som politiker (eller privatperson) får anledning til å kommentere noe dagsaktuelt, noe som har provosert meg eller noe jeg synes er viktig (slik som nå). Resten av dagen jobber jeg, men jeg sjekker også både Facebook og Twitter fra tid til annen – uten at jeg tror det stjeler veldig mye tid fra arbeidet.

Mange bedrifter har et bevisst forhold til bruken av sosiale medier. Noen ved å si at det ikke skal brukes i arbeidstiden; andre ved å si at det er en viktig del av arbeidsplassens virke. Facebook er fremdeles en privat lekeplass, selv om jeg og mange med meg, bruker det også i for eksempel politisk arbeid. Men for flere og flere bedrifter, så har det også blitt en arena for markedsføring og kommunikasjon med kunder – og for kommunenens del: med innbyggerne. Jeg tror det er viktig, som også KS sier, at norske kommuner tar i bruk sosiale medier. Vi så nylig i media, at Halden kommune nektet sine ansatte dette i arbeidstiden. Administrasjonsdirektør i Kristiansand kommune, Kristin Tofte Andresen, sier i dagens Fædrelandsvennen at tillit må ligge til grunn når ansatte benytter sosiale medier i arbeidstiden, og at det ikke har vært behov for egne regler for bruken. Det er bra, og det betyr at kommunen er en arbeidsplass som ser verdien av å bruke sosiale medier i kommunikasjonslinjene mellom det offentlige og innbyggerne, samtidig som de har et bevisst forhold til at privat bruk av sosiale medier i arbeidstiden, kan være dårlig tidstyveri.

Jeg er ikke i tvil om at sosiale medier, og kanskje spesielt Facebook, er en tidstyv. Jeg har også respekt for de arbeidsplassene som sier at Facebook, Twitter, YouTube osv, ikke skal brukes i arbeidstiden (for noen også på grunn av sikkerhet). Likevel tror jeg at flere og flere kommer til å se at nytten også kan være stor for arbeidsplassens mulighet til å markedsføre sine varer og tjenester, samt kommunisere med kunder. Jeg er glad en stor andel norsk kommuner allerede i dag har sett dette.

Spørsmålet er om jeg har en naiv tilnærming til hva sosiale medier kan bidra med. Vil det i fremtiden være like naturlig og nødvendig som e-posten har blitt, eller er det bare en tidstyv? Går vinninga rett og slett opp i spinninga? Jeg håper ikke det.

2 kommentarer

Filed under Sosiale medier

2 responses to “Tidstyveri eller verdi?

  1. ITR

    Gode poenger, Eva. Befriende kommentar. Kjenner litt på følelsen jeg sitter med etter de siste dagers skriverier i fvn. Virker på meg som mange av de som ikke selv bruker eller ser nytte av sosiale medier likevel tar seg retten til å mene noe.

    Selv måtte jeg bruke f.eks. Twitter over noe tid før nettverket og nytten var på plass. Det var først da jeg tok poenget og har utvidet personalrommet med sinnsykt mange dyktige folk, samt at jeg nå kommuniserer med mange om mangt jeg også har privat interesse for. Og for å si det med en gang så er det sammenfall mellom interesser og jobb, engasjement og nytte for arbeidsgiver, så for min del er det slett ikke tidstyveri, men kompetanseheving.

  2. Eva Kvelland

    Enig med deg! Jeg tror at størsteparten av de som kritiserer bruken av de sosiale mediene, gjør det fordi de ikke selv har opplevd nytten av det. Verken privat eller i jobbsammenheng.

    Samtidig så ser jeg at spesielt Facebook for meg, fremdeles er en liten tidstyv… Men det blir i mindre og mindre grad det :)

Legg igjen en kommentar

