Skrive, lære og le

De som kjenner meg godt, ville sikkert påstått at min drømmejobb ville vært å kommentere rettskrivingsfeil på heltid. Gå rundt med pekefinger og rødpenn. Eller jobbe i Språkrådet, som fulltids plageånd og bråkemaker. Jeg skal gi de rett i at det ikke hadde vært så langt fra drømmejobben, men likevel ikke helt bingo. Språkirritasjon er mer å regne som en irriterende dårlig vane…

I en tidligere bloggpost, skrev jeg om min vilje og motivasjon for de neste årenes gjøremål; både yrkesmessig og politisk. Den var en del av et forsøk på å finne ut hva jeg både vil, kan og skal bruke (fri)tiden til fremover. I samme åndedrag har jeg lurt på hva jeg ville gjort dersom jeg kunne velge fritt fra øverste drømmehylle. Hva jeg ville brukt tid, krefter og hode til dersom systemet ikke krevde at jeg måtte yte for å tjene penger, og måtte ha penger for å leve. Hva jeg hadde valgt dersom jeg selv kunne velge; uten begrensninger og uten andre bekymringer enn maksimal trivsel (og muligens litt rettskrivingsirritasjon).

Tankerekken kokte ned til de to tingene jeg liker aller best å gjøre, nemlig skrive og lære. Uansett hvor gammel jeg blir, så blir jeg aldri ferdig med å ta studiepoeng; ferdig med å lære, lese og prestere. Aller mest å lære selvsagt, men som det konkurransemennesket jeg er, så skal jeg helst prestere på høyt nivå etterpå. Show off? Hell, yeah! Jeg tror ingen (garantert noen) elsker å gå på forelesning slik jeg gjør. Selvsagt med noen begrensning. Klarer meg fint uten fem timer kvantefysikk, en langdag om rockens historie og timesvis med spekulasjoner om hvordan staven til Brå egentlig brakk. Jeg tror jeg hadde hatt et dårligere liv dersom jeg ikke fikk anledning til å lære noe hver eneste dag. Et dårligere liv hadde jeg også fått om jeg ikke fikk lov til å skrive. Ikke helt hva som helst, men nesten hva som helst. Jeg trenger ikke være flink til det heller. Jeg trenger bare å skrive. Formulere setninger. Sette sammen ord. Stokke rundt på ord. Lage nye setninger og deilig flyt. Kanskje jeg skulle satset på en karriere som tekstforfatter. En forfatter av tekster. Noen som har bruk for meg?

Aller mest ønsker jeg meg altså en skrivestue (og noen som betaler meg for å skrive), samt fri tilgang og tid til å gå på akkurat de forelesningene, seminarene og kursene jeg måtte ønske. Men slik går det vel ikke an å leve…

Tilbake til strilefsa og havreskjorta! Og husk, om det er drøm eller virkelighet: Legg lista så høyt at du kan gå rakrygget under!

1 kommentar

Filed under Ukategorisert

One response to “Skrive, lære og le

  1. Bokmålsordboka
    Vi har dessverre ingen informasjon om ordet ‘bråkemaker’ i bokmålsdatabasen verken i ordlistene eller i ordboka.

    Ordet ‘bråkmaker’ gir derimot følgende treff:
    TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)
    bråkmaker m2 (se -maker) person som steller til bråk (II, 1 og 2)

Legg igjen en kommentar

