En helt spesiell helg

Foto: Christoffer Biong

Denne helgen har vært spesiell, spennende og optimistisk, men også litt trist. Venstres landsmøte har vært avholdt i Sarpsborg, i Østfold – uten bråk, uten vonde ord og med aske og svovel. Aldri har jeg vel vært så glad for å bo på Sørlandet som denne helgen. Reisen til Sarpsborg kunne forseres langs bakken, og jeg var på plass torsdag ved lunsjtider for mitt siste sentralstyremøte i denne omgang, og et landsstyremøte som var fylt av siste pepring og planlegging for en helg alle så frem til – både med glede og vemod.

Politisk knyttet det seg mindre spenning til landsmøtet, enn det for eksempel gjøres i et valgår. Det skulle selvsagt behandles politiske uttalelser, diskuteres langs en bred vifte av politiske saker og bankes gjennom de forskjellige gjentakende forretningene. I tillegg var innvandring og integrering tema for årets landsmøte; dette med tilhørende dialogmøte i miniformat, med Abid Raja. Søndagen ble avsluttet med en strålende debatt om partiets og sentrums fremtid. Likevel var det lederskiftet som på mange måter var helgas høydepunkt. Lars skulle bli til Trine.

Jeg har vært aktiv i Venstre i snart tretten år. Lars har vært partileder i fjorten år, så det er han som har vært leder i hele mitt politiske liv. Jeg har jobbet tett sammen med han, både som politisk rådgiver i Bondevik 2-regjeringen og som medlem av sentralstyret de fire siste årene. Det gjorde dette til en helt spesiell helg. Lars holdt fredag sin siste tale til landsmøtet som partileder. Det var en tale der han både takket for seg, evnet å bruke de siste fjorten årene til å se fremover og overlevere staffettpinnen til Trine. Han forlater partiet i organisatorisk topp stand, og med en medlemsliste som stadig øker. Men han forlater også et parti som sitter igjen med kun to representanter på Stortinget og meningsmålinger som for tiden ikke peker i riktig retning. Utfordringene er mange og store; utfordringer jeg tror Trine og den nye ledelsen er klar for. Jeg gleder meg til å være en del av fortsettelsen; gleder meg til å se et parti i vekst; gleder meg til å se Trine lede Venstre frem mot både 2011 og 2013.

Dette ble en helg med tårer, latter, vemod og glede. En helt spesiell helg.

Hey hey, my my; rock and roll will never die!

Legg igjen en kommentar

Filed under Venstre

Legg igjen en kommentar

