Gubbestyre, alder og motivasjon

Foto: Lindesnes Avis

I dag prydet jeg forsiden på Lindesnes Avis. Illustrert med et litt ulekkert bilde av en Frp-ordfører på snart 60, som det ser ut som tar et skikkelig nakkegrep på 30-åringen Kvelland. Tittelen på nettsaken er «Tar et oppgjør med «gubbestyret»». Nettutgaven viser en kortversjon av budskapet mitt, mens papirutgaven er en tosidig sak som også viser bilde og alder på de 35 bystyremedlemmene i Mandal.

Anledningen for at journalisten nå laget denne saken, var mine siste stikk til bystyret i Mandal, da jeg ble takket av den 4. februar i år. Som jeg har skrevet om her tidligere, flyttet jeg nå til Kristiansand og måtte tre av som folkevalgt etter ti år.

Det som i lokalavisen i dag blir betegnet som et oppgjør med gubbeveldet, inneholder i realiteten – to budskap. For det første mener jeg at et folkevalgt organ som kollektiv best er skikket til å ivareta innbyggernes interesser, dersom det er så bredt som mulig sammensatt. Dette gjelder også aldersmessig. Mandal kommune har de siste årene gjort mye bra for å øke engasjementet og deltakelsen til de yngste aldersgruppene. I samarbeid med Redd Barna ble den forrige kommuneplanprosessen et godt bevis på at det er mulig å lage inkluderende prosesser – der også barn og unge er med, og har reell påvirkningskraft. Det samme gjelder barne- og ungdomsrådet i Mandal, som er både synlige og tøffe deltakere i den politiske debatten, både i og utenfor bystyresalen. Likevel er Mandal bystyre satt sammen av innbyggere i aldersgruppen 35 til 60. Det betyr ikke bare at de under 35 ikke er representert, men også at den eldre garde er dårlig representert blant de folkevalgte i kommunen. I tillegg er bare 10 av 35 medlemmer – kvinner.

Det var mitt første budskap. Det andre handler om at alt for mange sitter alt for lenge i bystyret. Det er viktig med erfaring, og så lenge lysten, motivasjonen og evnen til å gjøre en god jobb er på plass, så er det ingenting i veien for å ønske gjenvalg, gang på gang, så lenge velgerne ønsker deg. Men – når lyst, motivasjon og evne forsvinner, så er det på tide å gi seg. På tide å overlate plassen til noen andre. Ikke nødvendigvis noen yngre, men noen med ønske og lyst til å gjøre en jobb for innbyggerne i kommunen.

Da jeg ga meg som tredveåring, var det på grunn av at jeg flyttet til en annen kommune. Men jeg var også uten motivasjon og uten lyst til å gjøre den jobben som kreves av en folkevalgt. Den lysten kommer tilbake en dag. Det er jeg sikker på. Men nå var det riktig å overlate plassen til noen andre.

Legg igjen en kommentar

Filed under Demokrati, Mandal

Legg igjen en kommentar

