Søndagstur: Odderøya

Ny by betyr nye muligheter. Det betyr for min del at jeg skal bli kjent med en helt ny kommune og helt nye turterreng. Nå har jeg selvsagt sett mye av Kristiansand fra før, og jeg har også vært innom deler av friluftsområdene før. Men nå skal jeg gjøre en innsats, både for å bli bedre kjent i kommunen og for å få litt jevnlig frisk luft og mosjon! Hadde egentlig tenkt å tilbringe helga i Mandal, men endte til slutt opp med å bli i Kristiansand. Søndag var det klar for tur. Etter vindus- og leilighetsvask, var det på med turskoene, Roxette på ørene og friskt mot i pannebrasken!

Spaserturen langs vannet resulterte i en tur innom Klimahuset. Der er det akkurat nå en utstilling av kunstneren Reidun Keim, som lager noen helt fantastiske gjenbruksbilder. Hadde det ikke vært for at jeg skulle på tur, så hadde jeg kjøpt et bilde der og da. Men, det får jeg ta en annen gang! Det anbefales virkelig å legge turen innom!

Så var det tid for Odderøya. Her har jeg selvsagt vært en del ganger før, men da har det vært på et eller annet arrangement. Nå var det bare for å gå – og se! Fikk selvsagt ikke sett alt, men hadde en fantastisk tur innom Salamanderdammen, ned til Bendiksbukta og langs Karantenemuren, samt opp på et par høyder for å nyte utsikten og vinden. Odderøya er et fantastisk turområde, og jeg er glad kommunen nå eier mesteparten av det, og har et ønske om at det fortsatt skal være et offentlig friluftsområde. Samtidig er det et område vi må tillate at også er levende på andre måter, gjennom konserter, festivaler og andre arrangementer. Jeg gleder meg allerede til neste tur på øya. Her er mye mer å se!

Og bare for at det skal være klart; Furulunden i Mandal er fremdeles verdens vakreste rusle-på-flat-mark-turområde :)

Hvor bør jeg legge neste tur?

5 kommentarer

Filed under Kristiansand, Ut på tur

5 responses to “Søndagstur: Odderøya

  1. Hei Eva!
    Du bør selvsagt sjekke om jeg er på kontoret neste gang du er innom Odderøya! :)
    Ellers kan jeg anbefale Jegersberg utenfor kontoret hos deg selv. En tur rundt store Jegersbergvannet fikser du i lunsjen. En litt lenger tur går til Omvendte båd. En liten avstikker tar deg til Oddersjaa. Her har du utsikt over Otra, Kristiansand og hele skjærgården! Rett nedenfor toppunktet er det en «benk» der du kan filosofere over livet (evt. politikken). I det hele tatt har Kristiansand et vell av turmuligheter. På vei ned kan du gå forbi en jettegryte som ligger over 200m over dagens havnivå!

  2. Atle

    Lars, jeg trodde jeg var kjent her, men hvor finner jeg denne Jettegryta?

    Og Eva, du har enda mer å utforske på Odderøya; for eksempel vaflene de selger i kaféen ytterst på øya :o]

  3. Eva Kvelland

    Får prøve både vafler og kontorbesøk neste gang! Hvor holder du til der ute, Lars?

  4. Enig i at du har noe å gå på når det gjelder Odderøya. Min «faste rute» går rett opp helt til toppen til signalstasjonen (på -70 tallet brukte jeg å blinke morsesignaler til gastene der oppe da vi seilte inn til Kristiansand) (her kan vi snakke om god utsikt), så helt ned igjen til Odderøya Fyr. Derfra går det en fin sti utover langs svabergene, så opp noen trapper i fjellet, og da er det ikke langt ut til kaféen. Så videre rundt hele øya via Bendiksbukta tilbake til Nodeviga.

  5. Terje Torgersen

    Hva med å ta en tur opp til Evje(Det er ny miljøgate der nå!)

Legg igjen en kommentar

