Earth Hour: Gir det mening?

Jeg har nettopp skrudd på lysene igjen (ikke alle, for det var ekstremt hyggelig med stearinlys), og årets Earth Hour er over. Klokken halv ni verden over, lokal tid, skrudde millioner av mennesker av lysene i én time. Én time med et ekstremt høyt forbruk av stearinlys, for en symbolsk markering for klimaet. Jeg må si at jeg hadde en overraskende hyggelig time alene. Skrudde av TV’en og dro ut strømkabelen til Mac’en. Selv om dette var en markering for klimaet, gav det også en mulighet til én time med uforstyrret tankegods!

Earth Hour er en verdensomspennende symbolsk markering. Den er støttet av WWF, og handler om å markere klimaproblematikken ved å få privatpersoner, bedrifter, offentlige myndigheter og andre til å slå av alt elektrisk lys i én time. Når timen var gått i kveld, kikket jeg gjennom de siste seksti minutters debatt på Twitter. Mange deltok, men også noen synes dette var idioti som ikke fungerte. Ja, det er nok helt riktig at det ikke fungerer i den forstand at én time uten lys, ikke redder verden. Men som en symbolsk handling, så synes jeg at det er en fin markering som setter fokus på de viktige spørsmålene om verdens klimautfordringer.

Jeg innrømmer at jeg måtte ta turen ut på verandaen både før halv åtte og en stund etter halv ni, for å se om nabolaget mitt i Kristiansand deltok på Earth Hour. Det gjorde de! Noen vinduer var selvsagt flombelyste, men mange hadde slukket lysene, og kun blaffene fra stearinlys var synlig. Kristiansand kommune deltar i markeringen, og de gatelysene jeg kan se fra mitt stuevindue, var slukket!

Gir det mening? Ja, det gir mening, og det setter fokus på vår tids største globale utfordring, nemlig klimaproblemene.


4 kommentarer

Filed under Klima og miljø

4 responses to “Earth Hour: Gir det mening?

  1. Svein MD

    Du gir svaret selv Eva. Det er en symbolsk markering som setter fokus på problemstillingen. Nyttig på mange plan.

  2. Atle

    Halv åtte? Var da halv ni til halv ti vi skulle gjøre dette (I alle fall Kristiansand kommune og meg ;o) Selv om kommunen ikke slukket en gatelykt i Slettheia da…

    Ellers slet jeg litt med å finne igjen lysbryterne når timen var over.

  3. Eva Kvelland

    Trykkleif. Den er nå rettet opp!

  4. Atle

    Godt du har ivrige korrekturlesere.

    Ellers var det jo ikke KUN symbolsk. Vi sparte jo strøm til seks millioner lyspærer eller så. Så LITT miljø ble det jo i det hele.

Legg igjen en kommentar

