Siste kveld med takvindu!

Hadde dette vært den perfekte tirsdag kveld så skulle det uten tvil vært stjerneklart ute og peisvarmt inne. Jeg skulle strukket det langstrakte og humpete legemet fra toppen av lenestolen, via sittepartiet og helt ned til den behagelige fotskammelen. Alt skulle vært både ryddig og rent, Esker og sekker sirlig stablet og klare for knusfri bevegelse østover. En varm kopp kaffe hadde heller ikke tatt livet av hverken meg eller takvinduene.

Ha! Trodde du. Trodde jeg…

Siste kveld med takvinduer i stuen seiler forbi med minus ti grader, vind og absolutt ingen himmel full av stjerner. Lillebjørn Nilsen ville fnyst og bedt meg bli en uke til i påvente av melkeveiens inntog i stuen. Peis har jeg aldri hatt, og inne-termometeret viser kjølige 17 pluss. Det er ikke ryddig og langt fra rent. Eskene ligger halvpakka og uoversiktlige – strødd ut over hver minste kvadratmeter. Sekkene er fulle av ubretta tøy og tårner til stjernehimmels i hvert eneste hjørne av bolig med mange hjørner. Kaffen hadde sikkert vært både varm og god – hadde jeg bare visst hvilken eske jeg la presskanna i!

I morgen flytter jeg til Kristiansand. Der er det ingen takvinduer, men forhåpentligvis mange stjerner i sikte.

1 kommentar

Filed under My life

One response to “Siste kveld med takvindu!

  1. Siste del av innlegget ditt er jo som å lese om huset mitt nå;) nyttårsrydding, men jeg har pris og her er det minus30 ute og pluss 22 inne. God tur i morgen

Legg igjen en kommentar

