Jul for litt flere

Det er andre juledag. Jeg mangler ingenting, er ikke i nærheten av å føle et snev av sult, har ikke vært alene et sekund og har mesket meg med julemat i lange baner i flere dager. Jeg har det godt, men likevel klager og syter jeg sammen med resten av den feite og mette befolkningen i winter wonderland Norge.

Lille julaften og julaften brukte jeg en time ved Frelsesarmeens julegryte i Mandal. 150 gryter er fordelt ut over landet, den representerer tradisjon og julestemning for mange av oss, men redder ikke minst julen for de av oss som ikke har de beste forutsetninger for å gi barn og familie en god og trygg jul. Før jeg tok på meg den gule vesten og varme sko – klar for å tilbringe en time ved gryta, hadde jeg aldri forestilt meg den givergleden jeg opplevde på torvet i Mandal de to dagene. Det falt ikke bare småpenger i bunnen av gryta, det falt store penger og glede over å gi i toppen av gryta. Det er ikke bare velfødde 50-åringer som gir, det er barn, ungdom, voksne og eldre som graver dypt i lommene og gir det de måtte finne – smått eller stort.

Hvert år gir russen i Mandal overskuddet fra russerevyen til et utvalgt formål. I år puttet de over 30 000,- i julegryta til Frelsesarmeen. Dette bidro til at Mandal er en av de kommunene som samler inn mest penger i forhold til folketallet. Godt over 400 000,- havnet i årets sorte julegryte i byen. Det gjorde at Frelsesarmeen kunne sørge for at det også i år ble jul for litt flere.

Jeg har ikke et religiøst gen i kroppen, men jeg har en umåtelig respekt for den frivillige innsatsen som legges ned i slike organisasjoner. Ikke for å gjøre de rike – rikere, eller de feite -feitere. Men for å gjøre de sultne og ensomme – litt mette og lykkeligere i julen.

Takk for at jeg fikk anledning til å oppleve dette!

(Foto: Frelsesarmeen)

2 kommentarer

Filed under Ukategorisert

2 responses to “Jul for litt flere

  1. Christian

    Hei Eva!
    Flott bruk av tiden i jula og godt perspektiv på hvordan vi har det, for vi har det fantastisk og lever i en overflod vi ofte ikke ser selv. Tror slike blogger både løfter frem veldedigheten og gjør rekruttering enklere.
    At du brukte en time med gryta er kjempeflott og at du forteller det videre er enda viktigere.
    Kos deg videre med jula! :)
    Christian

  2. Eva Kvelland

    Takk, Christian. Riktig god jul. Vi sees på nyåret :-)

Legg igjen en kommentar

