Kronikk: Demokratiets likskue?

Har ungdom makt? 60-åringen ville neppe vært i tvil og svart at det er ungdommen som dominerer i det offentlige rom. 19-åringen ville kanskje sagt det motsatte, og påstått at vi lever i et samfunn styrt av godt voksne, der unge mennesker knapt blir hørt. Makt kan defineres på mange måter og utspilles på en rekke arenaer. Ungdom, både som individer og som gruppe, har i løpet av en generasjon fått større mulighet til å påvirke samfunnsutviklingen. Likevel er avstanden til de formelle beslutningsorganene stor, og alder er både et formelt og uformelt kriterium for innpass i de fleste demokratiske strukturer.

Et representativt demokrati betyr at et fåtall tar beslutninger på vegne av de mange. Det norske styringssystemet er bygd opp på denne måten, både på lokalt og nasjonalt nivå, med valg hvert fjerde år. Debatten om representativitet i lokaldemokratiet er ikke bare en debatt om aldersspredning i folkevalgte organer. Det er en debatt om hele spekteret av likheter og ulikheter vi mennesker representerer. En debatt om hva som er representativt nok til at de demokratiske idealene holdes i hevd, og ikke minst en debatt om hvor villige vi er til å la folkestyret slik vi kjenner det, forvitre og delvis erstattes av andre former for styring.

Resten av kronikken kan du lese her.

Advertisements

2 kommentarer

Filed under Demokrati

2 responses to “Kronikk: Demokratiets likskue?

  1. Kjempe fin kronikk! Likte den veldig godt.
    Hvilket parti stemmer du på? :)

  2. Hei Matpakke,

    Takk for det! Hyggelig med tilbakemelding.

    Jeg er Venstre-politiker!

    Eva

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s